تشویق کودکان به مصرف شیر؛ چگونه کودکم را به خوردن شیر و گوشت تشویق کنم؟

ما به عنوان پدر و مادر باید از نیاز‌های تغذیه‌ای کودک خود آگاهی کافی داشته باشیم. اصولا وادار کردن کودکان به خوردن غذاهای سالم تا حد زیادی دشوار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، تغذیه‌ سالم یکی از چندین نیاز کودکان است و تشویق کودکان به مصرف شیر بسیار اهمیت دارد.

تغذیه یکی از اولین نیاز‌های موجودات زنده قلمداد می‌شود. نیازهای انسان براساس جنس، سن، شرایط فیزیولوژیک، وزن، اندازه‌ بدن و میزان فعالیت فرد متغیر است.

اگر می‌خواهید از این مرحله پر‌استرس، سربلند بیرون بیایید و در کوتاه‌ترین مدت، تغذیه‌ مناسبی برای کودکتان درنظر بگیرید، در اولین قدم، به یک برنامه‌ریزی منظم و علمی نیاز دارید.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • تشویق کودکان به مصرف شیر
    • انواع مواد مغذی مورد نیاز کودک
  • مشکلات پدر و مادرها در مواجهه با کودکان
    • خودداری از مصرف شیر و لبنیات
    • خودداری از خوردن گوشت
    • خودداری از مصرف سبزی‌ها
    • مصرف بی‌رویه تنقلات پرکالری اما کم ارزش

تشویق کودکان به مصرف شیر

شما می‌توانید با استفاده از یک برنامه کاربردی، غذای کودک خود را جذاب و متنوع کنید.

لیستی از نیازها و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک خود آماده کنید و هر کدام از آنها را با در نظر گرفتن ذائقه‌ کودک در یک وعده‌ غذایی جداگانه بگنجانید. طراحی هفتگی سه وعده‌ اصلی و چند میان‌وعده‌ مقوی به شما این امکان را می‌دهد تا تغذیه‌ای هوشمند وسالم و اصولی را به‌طور منظم، برنامه‌ریزی کنید.

انواع مواد مغذی مورد نیاز کودک

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها از منابع عمده‌ تأمین انرژی هستند. اهمیت پروتئین‌ها در حفظ سلامت بدن، کاملا روشن است و برای بافت‌های بدن جنبه‌ حیاتی دارند. پروتئین‌ها به دلیل حساسیت نقش خود در برنامه‌ غذایی کودکان، بسیار با اهمیت هستند.

این درصورتی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به مقدار کمتری مورد نیاز است؛ اما به همان اندازه برای سلامت بدن و حفظ حیات نقش سازنده ایفا می‌کنند.

همچنین مواد معدنی، مثل کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها و آهن در خون مورد نیاز است.

آب سالم و فیبر

آب سالم و فیبر نیز برای یک رژیم غذایی مناسب اهمیت ویژه‌ای دارند. گروه‌های اصلی غذایی شامل این موارد هستند:

  • گروه نان و غلات
  • گروه میوه‌ها و سبزیجات
  • گروه گوشت
  • تخم مرغ
  • حبوبات و مغزها
  • گروه شیر و لبنیات

ویتامین‌ها

ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C و…

با وجود نیازی که کودکان به این مواد مغذی دارند، اما اکثر آنها از مصرف مواد مغذی سرباز می‌زنند. اما راهکار تشویق کودکان به مصرف شیر، گوشت و مواد مغذی چیست؟

مشکلات پدر و مادرها در مواجهه با کودکان

خودداری از مصرف شیر و لبنیات

شیر و لبنیات برای رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌های کودک ضرورت دارد. شاید فکر کنید با اضافه کردن پودرکاکائو می‌توانید، تمایل کودک را به خوردن شیر تحت‌تأثیر قرار دهید. اما این نکته را فراموش نکنید، مقدار زیاد کاکائو به‌علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می‌کند.

عسل می‌تواند گزینه‌ مناسب‌تری باشد. همچنین می‌توانید شیر را در قالب غذاهایی شبیه فرنی و شیربرنج نیز به کودک معرفی کنید. سایر مواد غذایی این گروه مثل ماست، پنیر و کشک در وعده ناهار و شام یا بستنی در میان‌وعده، نیاز کلسیم بدن کودک را تأمین می‌کند.

خودداری از خوردن گوشت

بیشتر ما با مقاومت کودکان هنگام خوردن گوشت مواجه شده‌ایم و مطمئنا یکی از نگرانی‌های اساسی بیشتر والدین، مواجهه با این موضوع است. می‌دانیم، گوشت، که منابع پروتئین، آهن و روی بدن کودک را تأمین می‌کند، در تغذیه کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد.

می‌توانید با خلاقیت از گوشت چرخ‌کرده در غذاهایی شبیه ماکارونی، کتلت، همبرگر، اسنک خانگی، کباب و… کودکان را به خوردن این غذا‌های مقوی تشویق کنید.

خودداری از مصرف سبزی‌ها

بیشتر کودکان اشتیاقی به مصرف سبزی‌های تازه همراه با غذا ندارند. بهتر است والدین، سبزیجات خام مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل‌کلم و سبزیجات پخته مثل چغندر پخته (لبو)، نخود فرنگی، لوبیا سبز و کدوحلوایی را به‌عنوان میان‌وعده و با به‌کار بردن سلیقه و خلاقیت شکل و شمایلی ویژه و مخصوص به این نوع خوراکی‌ها بدهند، تا انگیزه‌ و اشتهای کودک خود را تحریک کنند.

مصرف بی‌رویه تنقلات پرکالری اما کم ارزش

مصرف پفک به‌خصوص قبل از وعده‌های غذایی به‌دلیل ایجاد سیری کاذب، کودکان را از خوردن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک را تأمین کند، دور می‌کند. از طرف دیگر نمک حس چشایی کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد.

مصرف بیش از اندازه‌ نوشابه همراه وعده‌های غذایی نیزعلاوه بر سیری کاذب، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می‌کند.

بهتر است، کودکان را به‌مصرف تنقلات سنتی مانند نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته‌شده، توت خشک، انجیر خشک و برگه‌ها تشویق کنید و به جای نوشابه، از دوغ استفاده کنید.

منبع: +

امتیاز کاربرها

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود