camel-milk-7

خواص شیر شتر برای کودکان و بزرگسالان + مضرات شیر شتر

برای قرن‌ها، شیر شتر منبع تغذیه مهمی برای فرهنگ‌های عشایری در محیط‌های سخت مانند بیابان‌ها بوده است. اکنون در بسیاری از کشورها به صورت تجاری تولید و فروخته می‌شود و همچنین به صورت آنلاین در نسخه‎‌های پودری و منجمد موجود است. در سال‌های اخیر به عنوان یک غذای سالم در کشورهای پیشرفته‌تر مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که شیر شتر در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر گاو، بهتر است. همچنین قند خون را کاهش می‌دهد، ایمنی را تقویت و به کاهش برخی از شرایط رفتاری بیماری اوتیسم کمک کند. با در دسترس بودن شیر گاو و گوسفند ممکن است تعجب کنید که چرا برخی از مردم شیر شتر را انتخاب می‌کنند. علت این امر این است که خواص شیر شتر برای کودکان و بزرگسالان چندین برابر انواع شیرهای دیگر است.

در ادامه به بررسی خواص این شیر، تفاوت آن با دیگر شیرها و مضرات شیر شتر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • شیر شتر چیست؟
  • ارزش‌غذایی شیر شتر
  • طعم شیر شتر
  • خواص شیر شتر
    • پیشگیری از بیماری‌های کبدی
    • کمک به بهبودی هپاتیت C
    • کمک به درمان دیابت
    • کمک به درمان سرطان
    • کمک به بهبود علائم اوتیسم
    • کمک به کاهش وزن
    • لایه برداری پوست
    • مناسب برای افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز
    • کمک به درمان اسهال
    • کاهش آلرژی
    • کمک به درمان اختلالات دستگاه گوارش
    • مبارزه با عفونت‌های میکروبی
    • خواص شیر شتر برای مو و ناخن
    • شیر شتر و دوران قاعدگی
  • شیر شتر برای زنان باردار
  • خواص شیر شتر برای کودکان
  • چه کسانی می‌توانند شیر شتر بخورند؟
  • نحوه استفاده از شیر شتر
  • تفاوت شیر شتر با شیر گاو
    • پس آیا می‌توان گفت که شیر شتر از شیر گاو مفیدتر است؟
  • مضرات شیر شتر
    • پاستوریزه نبودن آن
    • سوالات متداول
    • آن چه از مقاله خواص شیر شتر آموختیم:

شیر شتر چیست؟

شیر شتر یکی از سالم‌ترین شیرهای غیرگاوی موجود است که عمدتاً در مناطق بیابانی و خاورمیانه مصرف می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، شیر شتر سرشار از آهن، ویتامین A ،E ،C، پروتئین، کلسیم، روی، پتاسیم، چربی و کلسترول پایینی است که بدن انسان را متناسب و سالم نگه می‌دارد.

از جمله خواص شیر شتر می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های کبدی، کمک به درمان دیابت و کاهش وزن اشاره کرد. درست است که خواص شیر شتر فراوان است، اما نباید عوارض شیر شتر را نادیده گرفت.

یک فرد سالم می‌تواند با مشورت متخصص تغذیه، روزانه یک تا دو فنجان شیر شتر مصرف کند. قبل از استفاده از آن در صورت وجود بیماری با پزشک مشورت کنید.

ارزش‌غذایی شیر شتر

شیر شتر سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت کلی بدن مهم است. این شیر حاوی ویتامین‌هایی مانند A ،E ،D ،B و به ویژه ویتامین C است که در شیر ​گاو و گاومیش وجود ندارد. شیر شتر دارای کلسیم نسبتا بالایی است.

نصف فنجان (120 میلی لیتر) شیر شتر حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 50
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 3 گرم
  • کربوهیدرات: 5 گرم
  • تیامین: 29 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین: 8 درصد نیاز روزانه بدن
  • کلسیم: 16 درصد از نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: 6 درصد از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: 6 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین سی: 5 درصد از نیاز روزانه بدن

شیر شتر حاوی بیشتر آمینو‌اسیدها به مقدار مناسب است. پروتئین‌های این شیر را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: کازئین‌ها و پروتئین‌های آب پنیر ( پروتئین وِی).

آلبومین، لاکتوفرین، ایمونوگلوبولین‌ها در گروه آب پنیر قرار می‌گیرند.

این شیر حاوی مقادیر کمی اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه اما مقادیر زیادی اسیدهای چرب با زنجیره بلند است. اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک در این شیر فراوان هستند، به همین دلیل شیر شتر ضریب سلامتی بهتری دارد.

از جمله خواص شیر شتر می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های کبدی، کمک به درمان دیابت است.

از جمله خواص شیر شتر می‌توان به پیشگیری از بیماری‌های کبدی و کمک به درمان دیابت اشاره کرد.

طعم شیر شتر

مزه و طعم شیر شتر بسته به محل زندگی آن، ممکن است متفاوت‌ باشد. بیشتر مردم شیر شتر را به صورت تازه یا زمانی که کمی ترش شده ‌باشد مصرف می‌کنند. با این حال شیر شتر از نظر طعم مشابه شیر معمولی است.

برخی از مردم معتقدند که کمی شور با طعم شیرین است. اگر چه درصد چربی آن کم است اما طعم خامه‌ای خوشمزه‌ای دارد. رنگ آن عموماً سفید مات بوده و بوی آن شیرین و ملایم است.

خواص شیر شتر

شیر شتر به دلیل خاصیت ضد دیابتی شناخته شده ‌است. همچنین ممکن است از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی جلوگیری کند. مصرف شیر شتر در رژیم ‌غذایی می‌تواند ایمنی بدن را بهبود بخشد و در برابر اختلالات مزمن و سرطان از بدن محافظت کند.

از دیگر خواص شیر شتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از بیماری‌های کبدی

مواد مغذی موجود در شیر شتر می‌تواند به مبارزه با ویروس‌هایی که باعث بیماری کبدی می‌شوند، کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که شیر شتر باعث متعادل‌سازی برخی از آنزیم‌های کبدی می‌شود که این امر نشان‌دهنده بهبود سلامت کبد است. همچنین می‌تواند با افزایش سطح پروتئین‌های بدن، به کاهش بیماری‌های کبدی کمک کند.

حتما بخوانید:
درمان کبد چرب در 10 روز + ویدئوی دکتر کرمانی و ترفندهای تغذیه‌ای

کمک به بهبودی هپاتیت C

در مطالعه دیگری مشخص شد که شیر شتر در برابر ویروس هپاتیت C نیز موثر است و به بیماران مبتلا به این ویروس، مصرف شیر شتر توصیه شده ‌است. با این حال، اثر بخشی شیر شتر در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

یکی از خواص شیر شتر این است که، در برابر ویروس هپاتیت C نیز موثر است.

یکی از خواص شیر شتر این است که، در برابر ویروس هپاتیت C نیز موثر است.

این اثرات می‌تواند به دلیل مواد معدنی شیر مانند آهن، روی و پروتئین باشد. آن‌ها اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

کمک به درمان دیابت

تحقیقات تجربی و مطالعات انسانی نشان می‌دهد که شیر شتر به کنترل قند خون کمک می‌کند. همچنین می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین شود و سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد.

در آزمایشی، موش‌های دیابتی به مدت 30 روز با شیر شتر تغذیه شدند. نتایج نشان داد که سطح گلوکز، اوره، اسید اوریک و کراتینین خون در این موش‌ها کاهش چشمگیری داشته و همچنین پارامترهای کبد و چربی آن‌ها نیز نزدیک به افراد سالم بود.

کمک به درمان سرطان

شیر شتر می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شده و به درمان سرطان کمک کند. طبق داده‌های بالینی، ثابت شده ‌است که شیر شتر در برابر سلول‌های سرطانی سینه، حنجره و کولون رکتوم انسان مؤثر عمل می‌کند.

ویتامین‌های E و C، پروتئین‌هایی مانند لیزوزیم و لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین‌های موجود در شیر شتر نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. این شیر با تحریک مکانیسم‌های سلولی مربوطه، باعث مرگ سلولی و آسیب DNA در سلول‌های سرطانی می‌شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها نیاز است.

کمک به بهبود علائم اوتیسم

یکی دیگر از خواص شیر شتر کمک به بهبود علائم اوتیسم است. اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD)، یک اختلال عصبی شدید است که معمولاً قبل از سه سالگی شروع شده و با اختلال در ارتباطات، رفتار شناختی و اجتماعی مشخص می‌شود.

شیر شتر ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی ‌اکسیدان‌های بدن) کمک کند. تحقیقات انجام شده، استرس اکسیداتیو را مسئول برخی از علائم جدی اوتیسم می‌دانند.

مطالعات نشان می‌دهد که اکثر افراد مبتلا به اوتیسم دارای سطوح پایین آنتی ‌اکسیدان هستند و افزایش سطح رادیکال‌های آزاد موجب بدتر شدن علائم اوتیسم و ​​آلزایمر می‌شود.

مطالعه‌ای روی دختر بچه 4 ساله نشان داد که بعد از گذشت 40 روز مصرف شیر شتر، علائم اوتیسم او به تدریج کاهش یافته ‌است. همچنین پسر 15 ساله دیگری پس از درمان 30 روزه شیر شتر نتایج مشابهی را نشان داد. علاوه بر این، مشاهده شد که این بیماران پس از مصرف شیر شتر، ساکت‌تر شده‌اند و رفتارهای خود تخریبی آن‌ها کمتر شده ‌است.

کمک به کاهش وزن

بر اساس مطالعات، شیر شتر نسبت به سایر انواع شیر دارای کالری، چربی و کلسترول کمتری است و به دلیل کم چرب بودن، احتمال افزایش وزن و چاقی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، حاوی آنتی ‌اکسیدان‌هایی است که به خلاص شدن از شر سموم و افزایش متابولیسم کلی بدن کمک کرده و در نهایت موجب کاهش وزن می‌شود. به همین علت، ماده ‌غذایی مناسبی برای کاهش وزن شناخته شده ‌است.

campaign

ایـن شـرایط کرونایـی باعـث شـده همـه خونـه نشـین بشـیم و فرصـت خوبیـه کـه یـه تغییـر بـزرگ بدیـم و بـرای مهمونیا و عروسیای بعد از کرونا همه رو سوپرایز کنیم.

کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که میخـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه ارزوشو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ثبت نام و دریافت رژیممشاوره خرید رژیمkermanykermanykermany

لایه برداری پوست

مطالعات نشان می‌دهد شیر شتر منبع غنی از عناصر دوست‌دار پوست مانند: آلفا هیدروکسی اسیدها، فسفولیپیدها و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر است. آلفا هیدروکسی اسیدها با تحریک تولید کلاژن، پوست را لایه‌برداری می‌کنند.

این امر باعث بهبود بافت پوست، خاصیت ارتجاعی و رنگ طبیعی آن می‌شود. همچنین اسیدهای آلفا هیدروکسیل موجود در شیر شتر به درمان اختلالات پوستی خود ایمنی مانند پسوریازیس و اگزما کمک می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای خواص ضد پیری و آنتی‌اکسیدان‌های فعال برای پوست هستند و پوست را مرطوب، هیدراته، درخشان و نرم‌تر می‌کنند. فسفولیپیدها با افزایش ترشح کلاژن و الاستین، به محافظت از پوست و ترمیم آن کمک می‌کنند.

مناسب برای افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع ناشی از کمبود لاکتاز است، آنزیمی که برای هضم قند موجود در لبنیات (لاکتوز) مورد نیاز است. در این بیماری، فرد پس از مصرف لبنیات دچار نفخ، اسهال و درد در ناحیه شکم می‌شود.

شیر شتر حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است و برای بسیاری از افرادی که حساسیت به لاکتوز دارند، قابل تحمل‌تر است. علاوه بر این، شیر شتر دارای مشخصات پروتئینی متفاوتی نسبت به شیر گاو است و به همین ‌علت افرادی که به شیر گاو آلرژی دارند می‌توانند بهتر آن را تحمل کنند.

مطالعه‌ای روی 35 کودک 4 ماهه تا 10.5 ساله دارای حساسیت به شیر گاو نشان داد که تنها 20٪ از طریق آزمایش پوستی به شیر شتر حساس بودند.

حتما بخوانید:
عدم تحمل لاکتوز چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

کمک به درمان اسهال

شیر شتر، درمانی برای ویروس‌های ایجاد کننده اسهال (مانند ویروس روتا) است. تحقیقات نشان می‌دهد که این شیر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به درمان این بیماری کمک می‌کند.

دو مطالعه به بررسی کلی اثرات شیر​​ شتر بر اسهال پرداختند. یک مطالعه حیوانی در سال 2010 نشان داد که شیر شتر تخمیر شده حاوی مقدار بیشتری سدیم و پتاسیم است که اسهال را در موش‌ها متوقف می‌کند.

کاهش آلرژی

ترکیب شیمیایی شیر شتر در مقایسه با شیر گاو کمی متفاوت است. از این رو، علائم مربوط به عدم تحمل لاکتوز را تحریک نمی‌کند.

در مطالعات، به نظر می‌رسد که شیر شتر برای کودکان مبتلا به آلرژی شدید غذایی تأثیر مثبت دارد. این شیر دارای ایمونوگلوبولین -پروتئین‌های منحصر به فرد سیستم ایمنی- است.

این ایمونوگلوبولین‌ها (معروف به آنتی‌بادی‌ها) با آلرژن‌های بدن مقابله می‌کنند. آن‌ها با خنثی کردن آلرژن‌ها به درمان آلرژی کمک می‌کنند. با این حال، آزمایشات بالینی بیشتری برای تأیید این یافته‌ها مورد نیاز است.

ترکیب شیمیایی شیر شتر در مقایسه با شیر گاو کمی متفاوت است.

ترکیب شیمیایی شیر شتر در مقایسه با شیر گاو کمی متفاوت است.

کمک به درمان اختلالات دستگاه گوارش

شیر شتر حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، B، C و E، منیزیم و روی است. این ویتامین‌ها از روده در برابر عفونت‌ها و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

طبق مطالعات انجام شده روی موش‌ها، شیر شتر می‌تواند شدت زخم‌ها و ضایعات التهابی دستگاه گوارش را کاهش دهد. موش‌ها با تغذیه 5 میلی‌لیتر شیر شتر، حدود 60 درصد مهار زخم را نشان دادند.

همچنین به نظر می‌رسد، شیر شتر باعث تقویت سد مخاطی معده نیز می‌شود. اگر چه برای تأیید این یافته‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

مبارزه با عفونت‌های میکروبی

پروتئین‌های مختلف موجود در شیر شتر می‌تواند به مبارزه با انواع مختلفی از باکتری‌ها کمک کند. پروتئین‌های شیر شتر شبیه پروتئین‌هایی است که در بزاق، اشک، عرق، غشاهای مخاطی و شیر انسان یافت می‌شود.

این پروتئین‌ها مانع رشد باکتری‌ها می‌شوند. علاوه بر این شیر شتر دارای آنزیم‌های کشنده میکروب مانند لیزوزیم، لاکتوفرین و لاکتوپراکسیداز است.

در مطالعات حیوانی روی موش‌ها نشان داده شد، شیر شتر دارای اثرات ضد باکتریایی بر علیه E. coli (باکتری که باعث مسمومیت ‌غذایی و اسهال می‌شود) و استافیلوکوکوس اورئوس (باکتری که باعث بیماری‌های عفونی می‌شود) بود. همچنین توانست سطح آنتی‌اکسیدان بدن را افزایش دهد. آنتی ‌اکسیدان‌هایی که توسط عوامل بیماری‌زا کاهش یافته‌اند.

خواص شیر شتر برای مو و ناخن

مطالعات نشان می‌دهد که شیر شتر حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. این چربی‌ها و پروتئین‌های سالم برای تغذیه، رطوبت رسانی و حفظ حجم سالم مو مفید هستند. شیر شتر همچنین حاوی مقادیر زیادی روی و آهن است که برای سلامت ناخن‌ها ضروری است.

شیر شتر و دوران قاعدگی

شیر شتر برای زنان در دوران قاعدگی و بارداری بسیار مفید است. شیر شتر در کنار قوی‌تر نگه داشتن استخوان‌ها و کمک به رشد و نمو کلی بدن زنان، از جنبه‌های دیگر مانند دوران قاعدگی یا حتی در دوران بارداری نیز مفید است.

از آن‌جایی که شیر شتر حاوی مقدار بیشتری کلسیم است، به حفظ سطح مناسب کلسیم کمک می‌کند، زیرا برای زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار مهم است.

زنانی که دریافت کمتری از کلسیم در رژیم غذایی دارند، در برابر استروژن و پروژسترون بدن واکنش نشان می‌دهند، بنابراین علائم PMS را تحریک می‌کنند.

شیر شتر اینجا هم برای شما مفید است! در طول قاعدگی، خون و در نتیجه آهن زیادی را از دست می‌دهید، بنابراین مستعد کم‌ خونی هستید. برای جبران این عارضه می‌توانید شیر شتر بنوشید زیرا سرشار از آهن است.

یکی از خواص شیر شتر این است که به کاهش علائم pms کمک می‌کند.

یکی از خواص شیر شتر این است که به کاهش علائم pms کمک می‌کند.

شیر شتر برای زنان باردار

در دوران بارداری، نیاز تغذیه‌ای زنان افزایش می‌یابد و بیشتر از هر زمان دیگری است! هر عنصری که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، برای رشد تخمک بارور شده و تبدیل آن به جنین مهم در نظر گرفته می‌شود. مادر در دوران شیردهی و بارداری به تغذیه نوزاد کمک می‌کند. بنابراین اگر مادر دچار سوءتغذیه باشد، میزان باروری او کاهش یافته و در نتیجه احتمال بارداری او در آینده نیز کاهش می‌یابد. گفته می‌شود شیر شتر سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، A (رتینول)، همراه با مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و آهن است که به تامین تمام نیازهای غذایی مادر و کودک کمک می‌کند.

شیر شتر سرشار از فسفر و کلسیم است و به همین دلیل برای بارداری عالی می‌باشد. شیر شتر مطمئناً چربی کمتری نسبت به شیر پرچرب گاو دارد. نسبت چربی غیراشباع در شیر شتر است که آن را به گزینه‌ای سالم‌تر تبدیل می‌کند. با وجود چنین خواصی، شیر شتر برای زنان باردار و حتی کودکان دارای اضافه وزن مفید است.

خواص شیر شتر برای کودکان

به دلیل فواید تغذیه‌ای فراوان و شباهت آن به شیر انسان، شیر شتر به یکی از انتخاب‌های پیشرو برای نوزادان و کودکان تبدیل شده ‌است.

چرا شیر شتر برای نوزادان و کودکان بهتر است؟

  • 100% طبیعی – بدون دارو و مواد شیمیایی
  • فاقد بتا لاکتوگلوبولین( پروتئین اصلی در شیر نشخوارکنندگان که عامل واکنش‌های آلرژیک است) (B-Lg) است.
  • به راحتی قابل هضم است.
  • سرشار از پروتئین، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین C است.
  • لاکتوفرین بالایی دارد. (پروتئین موجود در بزاق، اشک و… که خاصیت ضد میکروبی دارد)

شیر شتر سرشار از لاکتوفرین است که خواص ضدباکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. شیر شتر ممکن است یک تقویت کننده مفید برای کمک به کودکان در مبارزه با حشرات و میکروب‌های کوچکی باشد که در طول روز با آن‌ها مواجه هستند.

یکی از خواص شیر شتر برای کودکان، این است که به کودکان در مبارزه با حشرات و میکروب‌های کوچک کمک می‌کند.

یکی از خواص شیر شتر برای کودکان، این است که به آنها در مبارزه با حشرات و میکروب‌های کوچک کمک می‌کند.

  • نزدیکترین جایگزین برای شیر انسان است.

سازمان تحقیقات علمی(CSIRO) دریافته است که شیر شتر مانند شیر انسان قابل هضم است. شیر شتر حاوی پروتئین وی به‌نام بتا لاکتوگلوبولین (B-Lg) نیست. این پروتئین یک آلرژن شناخته شده موجود در لبنیات است. تنها شیر دیگری که حاوی این آلرژن نیست، شیر انسان است.

  • دارای لاکتوز کم است.

در هر 250 میلی لیتر شیر لبنی معمولی 4.8 درصد لاکتوز و در شیر کم چرب، 5.2 درصد لاکتوز وجود دارد. اگر نوزادان یا کودکان شما معده حساسی دارند، شیر شتر یک جایگزین عالی است زیرا دارای لاکتوز کمتری است بدون اینکه سطح پروتئین موجود را از بین ببرد. در هر 250 میلی لیتر شیر شتر، فقط 2.5 درصد لاکتوز وجود دارد.

چه کسانی می‌توانند شیر شتر بخورند؟

شیر شتر یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی برای بزرگسالان و کودکان در تمام سنین است. البته استثناهایی نیز وجود دارد. طبق توصیه‌های پزشکی، کودکان زیر 8 یا 12 ماه نباید شیر شتر را به دلیل سطح پروتئین بالا بنوشند. زیرا کلیه‌های نوزاد تا 8 ماهگی به طور کامل تشکیل نمی‌شوند و تحمل هضم این مقدار پروتئین را ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم صبر کنید تا کودک بزرگ‌تر شود.

نحوه استفاده از شیر شتر

جدا از نوشیدن شیر شتر، می‌توانید راه‌های زیر را برای گنجاندن آن در برنامه روزانه خود امتحان کنید:

اسموتی: این شیر یک ماده‌ مغذی عالی و با پروتئین بالا برای اسموتی‌های سالم است. سعی کنید آن را با سبزیجات و مقدار کمی میوه برای یک میان وعده مغذی ترکیب کنید.

اوتمیل(بلغور جو دوسر): هنگام تهیه اوتمیل صبحگاهی یا غلات داغ، جایگزینی خوشمزه و مغذی برای آب است.

قهوه: افزودن آن به قهوه یا چای صبحگاهی به نوشیدنی شما مواد مغذی مفیدی اضافه می‌کند.

سوپ: سعی کنید برای طعم و مزه بیشتر، آن را به دستور سوپ مورد علاقه خود اضافه کنید.

تفاوت شیر شتر با شیر گاو

  • شیر شتر به رنگ سفید و مات با بوی ملایم شیرین است. در مقایسه با شیر گاو، چربی کمی دارد. طعم آن به شیر گاو نزدیک است، شاید کمی شورتر باشد زیرا حاوی پتاسیم و سدیم بیشتری نسبت به شیر گاو است.
  • این شیر دارای ترکیباتی مانند ایمونوگلوبولین‌ها، ویتامین‌های B و C، پتاسیم، منیزیم، سدیم، روی، آهن و پروتئین‌های فراوان است. گفته می‌شود که پروتئینی شبیه به انسولین دارد که به آن خاصیت ضد دیابتی می‌دهد. همچنین حاوی روی بیشتری نسبت به سایر منابع شیر است. ایمونوگلوبولین‌های موجود در شیر شتر، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • جالب اینجاست که شیر شتر نسبت به شیر گاو، گاومیش و بز به راحتی هضم می‌شود. از این رو، ممکن است حتی برای کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند مناسب باشد. حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است. (شیر گاو حاوی 4.8 درصد لاکتوز است.)
  • شیر شتر مانند سایر انواع شیر واکنش‌های آلرژیک ایجاد نمی‌کند.
  • غلظت مس، آهن، روی، پتاسیم، سدیم و منیزیم بالاتری دارد. همچنین از نظر ویتامین‌های B2 و A غنی‌تر است.
  • ویتامین C آن سه برابر شیر گاو است.
  • شیر شتر اسیدهای چرب غیراشباع بیشتری دارد.
  • کلسترول آن کمتر از شیر گاو است.
  • شیر شتر خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی بیشتری دارد.

شیر شتر در مقایسه با شیر گاو، چربی کمی دارد.

شیر شتر در مقایسه با شیر گاو، چربی کمتری دارد.

پس آیا می‌توان گفت که شیر شتر از شیر گاو مفیدتر است؟

مطمئنا می‌توانیم! به علت وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های بیشتر، شیر شتر مفیدتر است. شیر شتر با طعم شورتر و فواید بیشتر، مطمئنا شیر گاو را تحت الشعاع قرار می‌دهد!

مضرات شیر شتر

شواهد کافی برای بیان عوارض شیر شتر وجود ندارد.

شیر شتر به دلایل مختلف به طور قابل توجهی گران‌تر از شیر گاو است. مانند تمام پستانداران، شترها معمولاً فقط پس از زایمان شیر تولید می‌کنند و بارداری آن‌ها 13 ماه است. این امر می‌تواند چالش‌هایی را در زمان تولید ایجاد کند. شترها همچنین شیر بسیار کمتری نسبت به گاوها تولید می‌کنند یعنی حدود 1.5 گالن (6 لیتر) در روز در مقایسه با 6 گالن (24 لیتر) برای یک گاو شیری معمولی. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید نحوه مصرف آن است:

پاستوریزه نبودن آن

به طور سنتی، شیر شتر به صورت خام و بدون عملیات حرارتی یا پاستوریزه مصرف می‌شود. بسیاری از متخصصان بهداشت به‌ دلیل خطر بالای مسمومیت‌ غذایی مصرف شیر خام را به طور کلی توصیه نمی‌کنند. طبق مطالعات، مصرف نادرست و خام شیر شتر می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که در زیر توضیح داده ‌شده ‌است:

  • هنگامی که به شکل غیر پاستوریزه مصرف شود، می‌تواند شما را در معرض عوامل بیماری‌زا مضر حیوانی قرار دهد.
  • این عوامل بیماری‌زا ممکن است باعث عفونت‌های مختلف، نارسایی کلیه و در موارد نادر مرگ شوند. این خطر به ویژه برای زنان باردار، کودکان و افراد مسن نگران کننده ‌است.
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به‌ راحتی تحت تاثیر شیر خام شتر قرار می‌گیرند. در چنین مواردی شیر شتر می‌تواند باعث مسمومیت ‌غذایی و سایر مشکلات شدید سلامتی شود.

سوالات متداول

  • شیر شتر چه ویژگی خاصی دارد؟

شیر شتر سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند، زیرا همین آسیب به سلول‌هاست که می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی شود. همچنین سرشار از ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی است.

  • آیا زنان باردار می‌توانند شیر شتر بنوشند؟

بله. هیچ گونه منع مصرف شناخته شده‌ای در این زمینه وجود ندارد. با این حال، با پزشک خود مشورت کنید.

مضرات شیر شتر بسیار کم است و زنان باردار هیچ ممنوعیتی در مورد نوشیدن شیر شتر ندارند.

مضرات شیر شتر بسیار کم است و زنان باردار هیچ ممنوعیتی در مورد نوشیدن شیر شتر ندارند.

  • آیا شیر شتر حاوی کلسترول است؟

بله. اما میزان کلسترول آن کمتر از شیر گاو است.

  • آیا شیر شتر به افزایش قد کمک می‌کند؟

خیر. هیچ تحقیقی برای تایید این موضوع وجود ندارد. همچنین بعد از سن خاصی نمی‌توان به طور طبیعی قد خود را افزایش داد.

  • چه مقدار شیر شتر می‌توان در روز نوشید؟

اطلاعاتی در مورد دوز خاص مصرف آن وجود دارد. اما می‌توانید یک یا دو فنجان از شیر را در روز بنوشید. با این حال، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

  • بهترین زمان مصرف شیر شتر چه زمانی است؟

شیر شتر را می‌توانید در هر زمانی از روز بنوشید، اما بهتر است آن را در صبح بخورید.

آن چه از مقاله خواص شیر شتر آموختیم:

بیشتر بودن خواص شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند این است که چون این حیوان در مناطق خشک و بیابانی زندگی می‌کند، بدن مقاومی دارد و با کمترین علوفه، شیر بسیار مغذی و مفیدی را تولید می‌کند که در برابر بسیاری از باکتری‌ها مقاوم‌تر است.

شیر شتر سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است که به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. خواص شیر شتر برای کودکان و بزرگسالان برای سلامتی بسیار زیاد است. نوشیدن شیر شتر از کبد محافظت می‌کند، به درمان دیابت و سرطان کمک می‌کند، سلامت کلیه‌ها را تضمین می‌کند و علائم اوتیسم را بهبود می‌بخشد. اما از مضرات شیر شتر آن است که کودکان زیر 8 ماه نباید آن را به دلیل سطح پروتئین‌اش بنوشند. می‌توانید از آن در اسموتی، قهوه و اوتمیل استفاده کنید.

منابع: ++++++

امتیاز کاربرها

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود