76767667

رژیم شیر و خرما یک رژیم سرشار از مواد مغذی برای کاهش وزن

یکی از رژیم‌های غذایی سریع برای کاهش وزن، رژیم شیر و خرما است. خرما با ارائه طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین مشابه شیر است. ترکیبی از خرما و شیر حاوی پروتئین و کلسیم اضافی است که برای تراکم استخوان و سلامت عضلات مفید است. شیر با خرما یک ترکیب بسیار محبوب است، زیرا به عنوان یک نوشیدنی مغذی برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه در نظر گرفته می‌شود. رژیم شیر خرما همچنین به درمان بی‌خوابی، کاهش وزن، سلامت عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند.

البته رژیم لاغری شیر و خرما با وجود تمام مزایایی که دارد، برای مدت زمان طولانی توصیه نمی‌شود. زیرا در مدت کوتاهی که این برنامه غذایی را مصرف می‌کنید، عمده تغذیه شما خرما و شیر است. در این مقاله به بررسی روش‌های درست عمل به این رژیم غذایی می‌پردازیم.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • رژیم شیر و خرما چیست؟
  • فواید رژیم لاغری شیر و خرما
    • خواص خرما
    • خواص شیر
  • مضرات رژیم لاغری شیر و خرما
    • کم آب شدن بدن
    • نامناسب بودن برای برخی از افراد
    • افزایش قند خون
    • حاوی پروتئین کم
    • خستگی مفرط
    • ایجاد پرخوری
    • از دست دادن عضلات
    • بازگشت وزن
  • توصیه‌های لازم در رژیم غذایی خرما و شیر
  • سه روش استفاده از رژیم شیر و خرما
    • روش اول
    • روش دوم
    • روش سوم

رژیم شیر و خرما چیست؟

رژیم شیر و خرما همان‌طور که از نامش پیداست، شامل مقداری خرما است که در طول روز در سه وعده اصلی تقسیم می‌شود و هر وعده شامل 7 دانه خرما (28 گرم) همراه با یک لیوان شیر کامل یا شیر کم‌چرب است.

معمولاً با رژیم شیر خرما بین 3 تا 4 کیلو در هفته وزن کم می‌کنید، زیرا این رژیم کم کالری بوده و علاوه بر این، مخلوط خرما و شیر دارای فواید متعددی مانند چربی، قند، کلسیم، آهن، پروتئین، ویتامین‌ها، فسفر و روی است.

آن چه رژیم لاغری شیر و خرما را نامناسب می‌کند این واقعیت است که فاقد برخی عناصر غذایی است، بنابراین توصیه می‌شود که نهایتا تا 7 روز، آن هم برای افرادی که هیچ بیماری ندارند، استفاده شود.

فواید رژیم لاغری شیر و خرما

رژیم شیر و خرما یکی از رژیم‌های کاهش وزن با هدف پاکسازی بدن از سموم مختلف است. می‌توانید از رژیم شیر خرما به مدت دو هفته قبل از شروع رژیم اصلی استفاده کنید تا بدن خود را پاکسازی کنید.

بنابراین، ترکیب خرما با شیر راهی ساده و سریع است که به کاهش وزن در مدت کوتاهی کمک می‌کند. برای این که ببینید چگونه این ترکیب می‌تواند به کاهش وزن و سالم ماندن بدن شما کمک کند، اجازه دهید در مورد فواید سلامتی هر یک از مواد تشکیل‌دهنده به طور جداگانه صحبت کنیم.

خواص خرما

  • خواص خرما بی‌اندازه است، چرا که به‌عنوان یک ماده‌ غذایی فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود، زیرا ارزش ‌غذایی بالایی دارد. کالری موجود در خرما از اکثر میوه‌های تازه بیشتر است و همچنین از کربوهیدرات و پروتئین به دست می‌آید. از آن جایی که در این رژیم هیچ چیز دیگری نمی‌خورید، می‌توانید از خوردن خرما انرژی بگیرید. هر 100 گرم خرما 277 کالری دارد.
  • خرما با داشتن فیبر بالا می‌تواند حرکات روده را تنظیم کرده و از یبوست جلوگیری کند. در نتیجه خوردن خرما برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.
  • مطالعات نشان می‌دهد که خوردن خرما تاثیر مستقیمی بر سلامت مغز دارد. بنابراین، داشتن یک رژیم ‌غذایی حاوی خرما می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد مغز خود را تقویت کنید و تمرکز خود را در طول روز از دست ندهید.
  • خرما از شیرین‌کننده‌های طبیعی است و می‌تواند جایگزینی عالی برای شکر یا آبنبات باشد، به خصوص برای کسانی که میل شدید به شیرینی دارند.
  • مواد معدنی موجود در خرما مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم برای سلامت و تقویت استخوان‌ها مفید هستند.

خرما از شیرین‌کننده‌های طبیعی است و می‌تواند جایگزینی عالی برای شکر یا آبنبات باشد.

خرما از شیرین‌کننده‌های طبیعی است و می‌تواند جایگزینی عالی برای شکر یا آبنبات باشد.

خواص شیر

  • شیر منبعی غنی از پروتئین است که ضروری‌ترین ماده برای بدن شناخته می‌شود. از آن جایی که حاوی 9 اسید آمینه ضروری است که می‌توانند عملکرد بدن را بهبود بخشند، به‌عنوان یک “پروتئین کامل” در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، نوشیدن آن در طول روز می‌تواند به بدن کمک کند تا تمام پروتئین‌های مورد نیاز خود را به دست آورید.
  • برای ساختن استخوان‌های قوی و سالم، بدن به کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و ویتامین K2 نیاز دارد که همه آن‌ها را می‌توانید در شیر پیدا کنید.
  • شیر از آن جایی که پروتئین بالایی دارد از پرخوری جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

مخلوط خرما و شیر می‌تواند به کاهش وزن بدون از دست دادن ویتامین، مواد معدنی یا احساس خستگی کمک کند. شیر پروتئین و خرما فیبر دارد. هر دو مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. اما، تنها مصرف این دو ماده ‌غذایی برای مدت طولانی مناسب نیست و عوارض زیادی دارد.

مضرات رژیم لاغری شیر و خرما

گاهی اوقات آنقدر سرتان شلوغ است که نمی‌توانید برنامه کاهش وزن خاصی را دنبال کنید. پس به یک برنامه کاهش وزن ساده‌تر متوسل می‌شوید که فقط از دو ماده اصلی تشکیل شده ‌است: خرما و شیر.

اما آیا می‌دانستید که این رژیم می‌تواند منجر به کاهش وزن جدی و آسیب به سلامتی شود. فاتن فواز متخصص تغذیه درمانی و مربی سلامت در گفتگو با سایت مادام دات نت از ماهیت و مضرات رژیم شیر و خرما چنین خبر می‌دهد:

کم آب شدن بدن

افرادی که از رژیم لاغری شیر و خرما پیروی می‌کنند، مایعات کمتری می‌نوشند تا وزن آب بدن را کاهش دهند که این امر منجر به کم آبی بدن می‌شود.

نامناسب بودن برای برخی از افراد

برخی از افراد ممکن است قادر به تحمل یا هضم شیر نباشند. برخی از زنان ممکن است پس از نوشیدن مقدار زیادی از آن احساس ناراحتی کنند. بنابراین پیروی از این رژیم برای هیچ خانمی توصیه نمی‌شود، حتی آن‌هایی که به شیر حساسیت ندارند.

همیشه خوردن انواع مختلف مواد غذایی برای بدن ضروری است. اگر چه خرما و شیر حاوی برخی از مواد مورد نیاز بدن هستند، اما این رژیم همچنان فاقد بسیاری از مواد مغذی مهم برای بدن است. بنابراین این رژیم توصیه نمی‌شود.

افزایش قند خون

خوردن خرمای زیاد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته ‌باشد. با توجه به این که خرما منبع عالی قند است، خوردن مقدار زیادی از آن ممکن است بر سطح قند خون بدن تأثیر بگذارد. بنابراین، مهم است بدانید در طول روز مجاز به خوردن چه تعداد خرما هستید.

علاوه بر این، اگر دیابت دارید؛ قبل از انجام این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این رژیم حاوی قند زیادی است. رژیم‌های غذایی سرشار از قندهای افزوده شده، علاوه بر بیماری‌هایی مانند: بیماری قلبی و دیابت نوع 2، با افزایش خطر چاقی و افزایش وزن نیز مرتبط هستند.

اگر رژیم شیر خرما را بیشتر از یک هفته ادامه دهید، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوید.

اگر رژیم شیر خرما را بیشتر از یک هفته ادامه دهید، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوید.

حاوی پروتئین کم

پیروی از رژیم لاغری شیر و خرما برای مدت نسبتا طولانی یعنی بیش از 3 تا 5 روز باعث آسیب‌های زیادی به بدن می‌شود. رژیم شیر و خرما یک رژیم‌ غذایی کم پروتئین محسوب می‌شود، زیرا تنها حدود 21 گرم از پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند که بر سلامت عضلات تأثیر منفی می‌گذارد.

خستگی مفرط

در حین پیروی از این نوع رژیم، افراد به ‌دلیل سوء تغذیه و دریافت نکردن مواد مغذی کافی، احساس خستگی مداوم، تنش و ناتوانی در انجام کارها را دارند. علاوه بر این، رژیم شیر خرما خسته‌کننده است زیرا کسی که مقید به آن است باید برای چند روز متوالی فقط دو ماده‌ غذایی بخورد.

ایجاد پرخوری

رژیم غذایی محدود نوعی اختلال در غذا خوردن است که منجر به رفتارهای ناسالم دیگری مانند پرخوری می‌شود.

از دست دادن عضلات

رژیم‌های غذایی جدیدی مانند رژیم شیر خرما اگر چه وعده کاهش وزن سریع را می‌دهند، اما از دست دادن چربی معمولاً با از دست دادن عضلات در حین رژیم همراه است. به خصوص زمانی که کالری به شدت کاهش یافته است.

بازگشت وزن

هنگامی که از یک رژیم کم کالری پیروی می‌کنید، بدن ممکن است با کاهش متابولیسم و کالری‌سوزی با آن سازگار شود. مطالعات نشان می‌دهد که این کندی ممکن است تا سال‌ها حتی پس از اتمام یک رژیم ‌غذایی کم کالری ادامه یابد.

این روش ترموژنز (فرایند افزایش متابولیسم و افزایش کالری سوزی) تطبیقی نامیده می‌شود و می‌تواند حفظ کاهش وزن را در دراز مدت بسیار دشوار کند.

در واقع، محققان بیان می‌کنند که دلیل عمده‌ای که بیش از 80٪ از افرادی که رژیم‌های غذایی سخت را دنبال می‌کنند و بارها به وزن قبلی خود باز می‌گردند، همين امر است.

بنابراین اگر می‌خواهید به روشی سالم وزن کم کنید، با یک متخصص تغذیه مشورت و با او در مورد تمایل خود برای پیروی از یک رژیم ‌غذایی سالم و متناسب با سبک زندگی و نیازهای تغذیه‌ای خود صحبت کنید.

بسیاری از رژیم‌های غذایی سالم وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند بدون خستگی و محدودیت غذایی به هدف مورد نظر برسید.

campaign

ایـن شـرایط کرونایـی باعـث شـده همـه خونـه نشـین بشـیم و فرصـت خوبیـه کـه یـه تغییـر بـزرگ بدیـم و بـرای مهمونیا و عروسیای بعد از کرونا همه رو سوپرایز کنیم.

کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که میخـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه ارزوشو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ثبت نام و دریافت رژیممشاوره خرید رژیمkermanykermanykermany

توصیه‌های لازم در رژیم غذایی خرما و شیر

1- اگر می‌خواهید 3 یا 4 کیلوگرم وزن کم کنید، می‌توانید این رژیم را فقط به مدت یک هفته دنبال کنید.

2- اگر می‌خواهید وزن بیشتری کم کنید، می‌توانید این رژیم را به مدت یک هفته اجرا کنید و سپس در هفته بعد از رژیم ‌غذایی استاندارد حاوی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های حیوانی، میوه‌ها و سبزیجات زیاد پیروی کنید.

3- این ترکیب را باید در ابتدای صبح میل کنید، زیرا انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می‌کند.

4- این رژیم در دسته رژیم‌های شدید قرار می‌گیرد که اجرای آن توصیه نمی‌شود. زیرا منجر به تداوم خستگی، کوفتگی و کمبود عناصر لازم برای بدن مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های حیوانی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات می‌شود.

5- از آن جایی که ممکن است کمی احساس ضعف کنید و قادر به انجام کارهای روزانه خود نباشید، این رژیم را از تعطیلات آخر هفته شروع کنید.

6- مصرف چای، قهوه و سایر گیاهان مانند زیره سبز و… بدون شکر و یا به همراه قند رژیمی مجاز است.

7- مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز و یا بیشتر ضروری است.

8- اگر مشکل سلامتی جدی دارید، به برنامه غذایی خود که توسط متخصص تغذیه تنظیم شده ‌است، پایبند باشید.

حتما بخوانید:
آیا خرما برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟

سه روش استفاده از رژیم شیر و خرما

رژیم شیر خرما به شما کمک می‌کند تا در یک هفته چهار کیلو وزن کم کنید. بنابراین، نباید این رژیم را بیش از یک هفته ادامه دهید تا بدن شما مقدار زیادی از مواد مغذی به خصوص پروتئین را از دست ندهد.

زیرا این رژیم غذایی دارای پروتئین کمی است. از رژیم شیر و خرما به روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

روش اول

هفته اول:

  • صبحانه: ۷ عدد خرما، یک لیوان شیر کم‌چرب یا یک فنجان ماست
  • ناهار: ۷ عدد خرما، یک لیوان شیر کم‌چرب یا یک فنجان ماست
  • شام: ۷ عدد خرما، یک لیوان شیر کم‌چرب یا یک فنجان ماست

توجه: باید روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید. مصرف چای، قهوه و گیاهان بدون شکر مجاز است.

هفته دوم:

  • پس از 5 یا 7 روز باید رژیم شیر و خرما را متوقف کنید. در هفته بعد می‌توانید پروتئین حیوانی، کربوهیدرات، سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید.
  • هنوز هم خوردن هیچ قندی توصیه نمی‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف کربوهیدرات را در حد متوسط ​​نگه دارید.

هفته سوم:

مجددا مانند هفته اول عمل کنید.

روش دوم

در این روش پنج وعده غذایی کوچک خواهید داشت که در طول روز پخش می‌شود، به طوری که در تمام طول روز احساس سیری، بدون نیاز به غذای بیشتر همچنان باقی بماند.

  • صبحانه (7 تا 9 صبح): پنج عدد خرما با یک لیوان شیر یا ماست
  • اولین میان وعده (12:00): سه عدد خرما با یک لیوان شیر یا ماست
  • ناهار (3 بعد از ظهر): پنج عدد خرما با یک لیوان شیر یا ماست
  • میان وعده دوم (18:00): سه عدد خرما با یک لیوان شیر یا ماست
  • شام (20:00): 5 عدد خرما با یک فنجان ماست یا شیر

روش سوم

هفته اول:

  • صبحانه : 2 عدد خرما و یک لیوان شیر
  • ناهار : 28 گرم ماهی کبابی + سبزیجات برگ سبز + 1 تکه نان قهوه‌ای + 1 فنجان ماست + 2 عدد خرما
  • میان وعده عصر: 1 فنجان چای سبز + 1 عدد بیسکویت چند غله
  • شام : 2 عدد خرما و یک لیوان شیر + سبزیجات کبابی یا خورشتی + لوبیا آب پز

در رژیم لاغری شیر و خرما، نج وعده غذایی کوچک خواهید داشت که در طول روز پخش می‌شود.

در رژیم لاغری شیر و خرما، نه وعده غذایی کوچک خواهید داشت که در طول روز پخش می‌شود.

هفته دوم:

  • صبحانه: 2 عدد خرما و یک لیوان شیر
  • ناهار: 28 گرم ماهی کبابی + سوپ سبزیجات یا سوپ مرغ + 1 تکه نان قهوه ای + 1 فنجان دوغ + 2 عدد خرما
  • میان وعده عصر: 1 فنجان چای سبز + 1 عدد بیسکویت چند دانه
  • شام: 2 عدد خرما و یک لیوان شیر + سبزیجات سرخ شده با قارچ/ماهی/مرغ

توجه: قبل از پیروی از این برنامه غذایی با متخصص تغذیه یا پزشک خود صحبت کنید.

آن چه در مقاله رژیم شیر و خرما آموختیم:

رژیم شیر و خرما همان‌طور که از نامش پیداست فقط از دو جزء تشکیل شده ‌است. رژیم شیر خرما به شما کمک می‌کند هفته‌ای 3 تا 4 کیلو وزن کم کنید، اما خطرات زیادی به دنبال دارند. به همین دلیل است که نباید برای مدت طولانی به رژیم لاغری شیر و خرما ادامه دهید. اگر به دنبال یک رژیم غذایی متناسب با نیازهای بدن خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم از رژیم لاغری دکتر کرمانی استفاده کنید. این رژیم تمامی شرایط جسمی شما را در نظر گرفته و با توجه به آن یک برنامه اختصاصی برای شما فراهم می‌کند.

منابع: ++++

امتیاز کاربرها

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود