Sunflower-seeds-3

خواص شگفت‌انگیز تخمه آفتابگردان + ارتباط تخمه آفتابگردان و کبد چرب

تخمه آفتابگردان منبع بسیار خوبی از انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین و فیبر است. از تخمه آفتابگردان، روغن نیز به دست می‌آید و از جمله تنقلات سالم می‌توان از تخمه آفتابگردان نام برد. خواص تخمه افتابگردان نیز برای همه افراد از جمله زنان باردار و کودکان نیز به اثبات رسیده است. تخمه آفتابگردان و کبد چرب نیز با هم ارتباط دارند. در مقاله زیر قرار است در مورد خواص تخمه آفتابگردان بیشتر بدانیم.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • تاریخچه تخمه گل آفتابگردان چیست؟
  • ارزش غذایی تخمه آفتابگردان
  • تخمه آفتابگردان و کبد چرب
  • خواص تخمه آفتابگردان چیست؟
    • کاهش کلسترول بد
    • مفید برای پوست و مو
    • بهبود دستگاه گوارش
    • درمان اضطراب و افسردگی
    • درمان عفونت‌ها
    • افزایش سطح انرژی
    • سلامت قلب
    • رفع التهابات داخلی
    • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • اثر مصرف تخمه آفتابگردان روی کاهش وزن
  • خواص تخمه افتابگردان برای زنان باردار چیست؟
  • خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان چیست؟
  • عوارض جانبی تخمه آفتابگردان چیست؟

تاریخچه تخمه گل آفتابگردان چیست؟

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان و از گل آفتابگردانیان است. در گیاه شناسی آن را از کاسنیان می‌دانند و وقتی که پوسته آن جدا می‌شود، به آن تخم آفتابگردان می‌گویند.

گل آفتابگردان بومی آمریکای شمالی است. آفتابگردان به عنوان یک محصول روغنی ویژه در روسیه توسعه و سپس در سراسر اروپا گسترش یافت. گل آفتابگردان در مناطقی که تابستان گرم و طولانی دارد، قابل رشد و پرورش است.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

ارزش غذایی 30 گرم معادل یک چهارم فنجان تخمه بوداده به شرح زیر است:

تخمه آفتابگردان و کبد چرب

اگر در مصرف تخمه آفتابگردان، تعادل را رعایت کرده و زیاده‌روی نکنید، برای کبد مشکلی ایجاد نمی‌کند. ویتامین‌های و املاح معدنی موجود در کبد به سلامت قلب کمک فراوانی می‌کنند.

این مواد مغذی و املاح به دلیل سم‌زدایی که برای کبد چرب انجام می‌دهند، می‌توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.تخمه آفتابگردان، باعث بالا رفتن چربی‌های خوب و تجمع آن در کبد می‌شود.

همچنین اسید کلروژنیک موجود در دانه های آفتابگردان، سطح گلیکوژن را کاهش داده و تجزیه آن را به کبد محدود می‌کنند تا قند خون را کاهش دهند.ویتامین E موجود که در تخمه آفتابگردان به وفور یافت می‌شود، در درمان کبد چرب غیرالکلی بسیار مفید است.

کبد چرب غیرالکلی به بیماری کبد چرب گفته می‌شود که درآن افراد الکل مصرف نمی‌کنند و ایجاد کبد چرب در این افراد دلایل دیگری غیر از مصرف الکل دارد.

تخمه آفتابگردان مانند انواع مغز‌ها مواد مغذی و فیبر بالایی دارد. خواص تخمه آفتابگردان در سلامت پوست و مو و قلب و عروق، رفع استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است. مصرف تخمه آفتابگردان و کبد چرب نیز با هم ارتباط دارند.

در مصرف تخمه آفتابگردان، تعادل را رعایت کرده و زیاده‌روی نکنید، برای کبد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مصرف تخمه آفتابگردان و کبد چرب با یگدیگر ارتباط دارند.

خواص تخمه آفتابگردان چیست؟

تخمه آفتابگردان به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی برای سلامتی همه افراد مفید می‌باشد. از خواص تخمه آفتابگردان می‌توان کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع التهابات داخلی، کمک به سلامتی پوست و مو را نام برد. مصرف تخمه آفتابگردان و کبد چرب نیز با یکدیگر ارتباط دارند. از جمله خواص تخمه آفتابگردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش کلسترول بد

مطالعات زیادی برروی تاثیر مصرف تخمه آفتابگردان و کاهش کلسترول بد انجام نشده است. با این‌حال تخمه آفتابگردان به دلیل این‌که سرشار از اسید لینولنیک است به رفع انسداد عروق خونی کمک می‌کند و باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها می‌شود. همچنین فیتوسترول‌های موجود در تخمه آفتابگردان، سطح لیپو پروتئین با چگالی بالا را افزایش داده و به کاهش کلسترول بد کمک می‌کنند.‎

مفید برای پوست و مو

تخمه آفتابگردان دارای املاح، مواد معدنی و مغذی برای رشد و سلامت مو می‌باشد. از جمله این مواد مغذی می‌توان به منگنز، روی، مس و فولات اشاره کرد. در تخمه آفتابگردان مجموعه‌ای از ویتامین‌های B وجود دارند که تاثیر زیادی بر سلامت مو دارد.

همچنین تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ویتامین E می‌باشد که به داشتن مو‌های ضخیم و مشکی کمک می‌کند. سانیم یکی از املاح ضروری مورد نیاز بدن است که به وفور در تخمه آفتابگردان یافت می‌شود. کمبود این ماده می‌تواند باعث سفیدی زودرس مو‌ها شود. وجود فولات در تخمه آفتابگردان نیز به افزایش تراکم مو و پیشگیری از ریزش و خاکستری شدن مو کمک می‌کند.

بهبود دستگاه گوارش

تخمه آفتابگردان به دلیل داشتن فیبر بالا به حرکات روده، درمان یبوست و بیماری‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند. از جمله خواص تخمه آفتابگردان برای سیستم گوارشی می‌توان به درمان عفونت‌های مجاری ادرار، زخم معده و کاهش دردهای روماتیسمی اشاره کرد.

فیبر فراوان موجود در تخمه آفتابگردان، به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و باعث درمان یبوست می‌شود. تخمه آفتابگردان، همچنین تعادل باکتری‌های روده را حفظ کرده و باعث جذب بهتر مواد غذایی می‌شود.

از خواص تخمه افتابگردان می‌توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش نام برد.

از خواص تخمه آفتابگردان می‌توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش نام برد.

درمان اضطراب و افسردگی

تخمه آفتابگردان سرشار از فولات و منیزیم است و این دو ماده نقش مهمی در تقویت روحیه و کاهش اضطراب و افسردگی دارد. کمبود منیزیم در بدن می‌تواند عوارض مختلفی از جمله احساس خستگی مفرط، عصبی بودن و اضطراب را ایجاد کند.

درمان عفونت‌ها

تخمه آفتابگردان به این دلیل که منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است، سیستم ایمنی را تقویت و مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها را بالا می‌برد. همچنین سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان، در کاهش التهابات و عفونت‌های بدن موثر است.

کاهش فشار خون بالا تخمه آفتابگردان به دلیل این که مقدار زیادی منیزیم دارد، باعث تعادل الکترولیت‌ها شده و به عنوان یک درمان برای فشار خون بالا محسوب می‌شود.

منیزیم موجود در تخمه آفتابگردان نیز نقش مهمی در کانال‌های کلسیمی بدن دارد که این کانال‌ها بیشترین تاثیر را بر روی تعادل الکترولیت و فشار خون بدن دارند. حدود ۳۰٪ از نیاز روزانه شما به منیزیم با یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان تامین می شود. همچنین تخمه آفتابگردان یک درمان عالی برای درمان علائم پرفشاری خون است.

افزایش سطح انرژی

مقادیر بالای پروتئین موجود در تخمه آفتابگردان، به افزایش سطح انرژی افراد کمک می‌کند. ویتامین B و سلنیوم و سایر مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان نیز برای حفظ انرژی افراد مفید است.

همچنین ویتامین B1 یا همان تیامین که در تخمه آفتابگردان یافت می‌شود، به شما کمک می‌کند که غذا را به انرژی تبدیل و انرژی مورد نیاز خود را در طول روز حفظ کنید. سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان نیز می‌تواند جریان خون را افزایش داده و باعث اکسیژن‌رسانی بیشتری به قلب و عروق شود.

سلامت قلب

فشار خون بالا یک عامل مهم برای بروز بیماری‌های قلبی است که می‌تواند باعث حمله‌ یا سکته قلبی شود. ترکیبی که در تخمه‌های آفتابگردان وجود دارد باعث مسدود شدن آنزیمی می‌شود که باعث انقباض رگ‌های خونی است. درنتیجه، به آرام شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون در قلب کمک می‌کند.

ترکیب موجود در تخمه آفتابگردان، به سلامت قلب کمک می‌کند.

ترکیب موجود در تخمه آفتابگردان، به سلامت قلب کمک می‌کند.

رفع التهابات داخلی

معمولا التهابات، یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است ولی التهابات مزمن، یک عامل خطر برای بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند. برای کسانی که التهاب کوتاه مدت و یا حتی مزمن دارند، مصرف تخمه آفتابگردان دارای مزایای ضدالتهابی است. تخمه‌های آفتابگردان حاوی انواع ویتام، فلاونوئید و ترکیبات گیاهی دیگری هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تخمه آفتابگردان به دلیل دارا بودن ویتامین E بالا و انواع آنتی اکسیدان‌ها، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می‌کند.ویتامین E و سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان، به عنوان آنتی اکسیدان از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به ایجاد بیماری‌های مزمن و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

اثر مصرف تخمه آفتابگردان روی کاهش وزن

تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین، چربی‌های اشباع، غیراشباع و کالری بالا می‌باشد. بنابراین مصرف بیش از حد آن باعث افزایش وزن و چاقی خواهد شد. برای سلامت بدن و استفاده از تمام مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان و برای پیشگیری از اضافه وزن، بهتر است از مصرف تخمه آفتابگردان بو داده خودداری شود یا اگر طعم تخمه بو داده را به مزه تخمه خام ترجیح می‌دهید تا حد امکان مصرف آن را به 30 تا 40 گرم روزانه محدود کنید.

همچنین شما می‌توانید برای پیشگیری از افزایش وزن به دلیل مصرف تخمه با ورزش و فعالیت های جسمی کالری وارد شده به بدنتان را بسوزانید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ثبت نام و دریافت رژیم مشاوره خرید رژیم kermany kermany kermany

خواص تخمه افتابگردان برای زنان باردار چیست؟

تحقیقات نشان داده که اگر خانم‌های باردار تخمه آفتابگردان را در رژیم غذایی خود قرار دهند، نه تنها ضرری برایشان ندارد بلکه داراری فواید زیادی نیز می‌باشد. همانطور که در دوران بارداری نباید در مصرف مواد غذایی افراط کرد، در مورد مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداری نیز باید مراقب بود و به اندازه مصرف کرد تا هم برای مادر و هم جنین مفید باشد.

در دوران بارداری بدن مادر نیاز بیشتری به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی دارد، زیرا جنین نیز از غذاهای مصرف شده توسط مادر تغذیه می‌کند. از این رو به علت خواص و فوایدی که تخمه آفتابگردان دارد مصرف و خوردن آن در دوران بارداری ولی در حد تعادل و به اندازه توصیه می‌شود.

علاوه بر ویتامین‌های گفته شده تخمه آفتابگردان حاوی مواد پروتئینی، روغن و کربوهیدرات بوده و سرشار از مواد معدنی مثل فسفر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین A،B و E است.

مقدار فولیک اسیدی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد و برای زنان باردار بسیار ضروری و مفید است، از مقدار آن در اسفناج بیشتر است.

فواید فراوان تخمه آفتابگردان برای زنان باردار باعث شده که آن را به عنوان مکمل محبوب در رژیم‌های بارداری تبدیل کنند. تخمه آفتابگردان ۹۰ درصد ویتامین‌ها، فیتوکمیکال‌ها ، مواد معدنی، پروتئین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های غیراشباع چندگانه را دارد.

در دوران بارداری نباید در مصرف تخمه افتابگردان زیاده‌روی کرد.

در دوران بارداری نباید در مصرف تخمه آفتابگردان زیاده‌روی کرد.

خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان چیست؟

فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان بسیار زیاد است. تخمه آفتابگردان یک منبع عالی از دوازده ویتامین و مواد معدنی ضروری مانند روی و سلنیوم است که برای کودکان بسیار مفید است، این مغز لذیذ را به رژیم غذایی کودک نیز می‌توان اضافه کرد البته بهتر است قبل از اضافه کردن تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی کودک، مطمئن شوید که کودک به آن حساسیت ندارد.

تخمه آفتابگردان مثل تخمه کدو تنبل سرشار از تریپتوفان است. تریپیتوفان یک اسیدآمینه است که به تولید سروتین و ملاتونین کمک می‌کند. این هورمون‌ها همان هورمون‌های مهم برای یک خواب راحت شبانه هستند.

بنابراین اگر کودک شما از بی‌خوابی رنج می‌برد، بهتر است چند ساعت قبل از خواب به او تخمه آفتابگردان بدهید.از فواید دیگر تخمه آفتابگردان برای کودکان، تقویت و رشد استخوان‌ها است. تخمه آفتابگردان سرشار از منیزیم است که یک ماده معدنی مهم همانند کلسیم بوده و نقش بسیار مهمی در رشد استخوان‌های کودکان دارد.

حتما بخوانید:
رژیم لاغری کودک به همراه برنامه غذایی لاغری برای نوجوانان 10 الی 16 سال

عوارض جانبی تخمه آفتابگردان چیست؟

تخمه آفتابگردان یکی از خوراکی‌های سالم و خوشمزه‌ای است که اگر به اندازه مصرف شود، فواید زیادی برای بدن دارد. اما به دلیل طعم خوب و در دسترس بودن این مغز، گاهی افراد آن را در حد زیاد مصرف می‌کنند و دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

خوردن تخمه زیاد گاهی می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی به وجود آورد. اگر مینای دندان‌تان ضعیف شده باشد یا به تازگی به دندان پزشکی مراجعه کرده باشید، شکستن تخمه می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها و لثه‌های شما شود.

خوردن مقدار زیادی تخمه آفتابگردان همچنین منجر به انسداد مدفوع در کودکان و بزرگسالان می‌شود. خوردن تخمه آفتابگردان با پوست می‌تواند احتمال نهفتگی مدفوع را افزایش دهد، زیرا ممکن است به طور ناخواسته پوسته را بخورید و بدن شما نتواند آن را هضم کند.

انسداد روده توسط مدفوع ممکن است باعث ناراحتی روده شود که در شرایط حادتر باید به پزشک مراجعه کنید.شاید به نظرتان عجیب باشد که بگوییم تخمه آفتابگردان می‌تواند آلرژی‌زا باشد، ولی این دانه در مواقع خاص می‌تواند موجب ایجاد آلرژی شود.

این واکنش‌های حساسیت‌زا ممکن است شامل آسم، تورم دهان، خارش دهان، تب یونجه، بثورات پوستی، ضایعات، استفراغ و آنافیلاکسی باشند. بنابراین اگر آلرژی‌های غذایی دیگری دارید، بهتر است آفتابگردان را در حد اعتدال مصرف کنید.

آنچه از مقاله تخمه آفتابگردان آموختیم:

تخمه آفتابگردان دارای مواد مغذی فراوان، از جمله انواع ویتامین‌ها مقدار زیادی فیبر و پروتئین است، که برای همه افراد از جمله کودکان و زنان باردار نیز مفید است. از جمله خواص تخمه آفتابگردان می‌توان به کمک به رفع استرس و اضطراب، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت قلب و عروق، افزایش سطح انرمغژی، کاهش فشار خون بالا، درمان عفونت‌ها و بهبود سلامت دستگاه گوارش نام برد. تخمه آفتابگردان و کبد چرب، نیز با هم ارتباط مستقیم دارند. از آن‌جا که مصرف بیش از حد تعادل در همه مواد غذایی باعث بروز مشکلات متعدد از جمله چاقی و اضافه وزن می‌شود، بهتر است که در مصرف تخمه آفتابگردان نیز افراط نشود.

منبع:

  • healthline.com
  • healthline.com

امتیاز کاربرها

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود