خواص انواع سرکه که نمی‌دانیم!

سرکه قدیمی‌ترین چاشنی و نگهدارنده دست ساز بشر است، با این حال کاربردهای بسیار متنوع‌تری هم دارد؛ از رفع عفونت دندان تا سفید کنندگی. اما کدام سرکه بهتر است؟ انواع سرکه عبارتند از: سرکه بالزامیک، سرکه سفید، سرکه خرما و …

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگر از مادربزرگ‌های خود در مورد سرکه بپرسید، حتما این را خواهید شنید، که از هر میوه و سبزی‌ای می‌شود سرکه گرفت، اما سرکه‌های پرکاربرد، رایج و البته پرخاصیت تعداد محدودی دارند. زمانی که سرکه به درستی استفاده شود، یک عنصر بسیار مفید و کاربردی است.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • سرکه بالزامیک
    • سرکه سیب
    • سرکه خرما

انواع سرکه
سرکه سفید

رایج‌ترین نوع سرکه، سرکه سفید مقطری است که در تمام فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. این سرکه که در واقع اسید استیک است، برای مصارف غیرآشپزی و بیشتر برای تمیز کاری کاربرد دارد. شما می‌توانید از سرکه سفید برای تمیز‌کردن آینه‌ها، از بین بردن لکه‌ها، بوی بد وسایل و تمیز کردن لوازم آشپزخانه استفاده کنید.

به توصیه دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه، برای ضد عفونی سبزیجات نیز، می‌توانید از یک استکان سرکه سفید، به همراه مقداری نمک، محلولی درست کنید و سبزیجات را به مدت ده دقیقه در آن خیس کنید، تا تمیز شوند.

جالب این‌جاست که سرکه سفید کاربردهای زیبایی و پزشکی هم دارد. این سرکه کاری مشابه پوست موز با دندان‌های شما می‌کند و آن‌ها را تمیز و سفید می‌کند. کافیست در یک دوره ۷ تا ۱۰روزه، بعد از مسواک، یک قاشق سرکه رقیقه شده در یک فنجان آب را غرغره کنید.

اگر دچارعفونت دندان شدید، هم تا وقتی که فرصت پیدا کنید، توسط دندانپزشک ویزیت شوید، می‌توانید از غرغره آب نمکی که یکی دو قاشق سرکه دارد استفاده کنید. البته آنتی بیوتیکی که توسط پزشک تجویز می‌شود هم باید استفاده شود.

سرکه بالزامیک

بالزامیک یکی از کم دردسرترین انواع سرکه است. غذاهای ایتالیایی مختلفی به دلیل آغشته شدن به این سرکه معروف هستند. اما بهتر است چیز‌های بیشتری در این مورد بدانیم.

اولین گزارش مکتوب درباره سرکه بالزامیک به سال ۱۰۴۶ برمی‌گردد؛ زمانی که امپراتور روم یک بطری از این سرکه هدیه گرفت و این سرکه به این دلیل در ایتالیا فعلی مشهور شد. اکنون نیز مرغوب‌ترین سرکه‌های بسیار گران‌قیمت بالزامیک که به روشی سنتی عمل آورده می‌شوند، محصول این کشور هستند؛ حتی تا مدت‌ها این سرکه باید در ایتالیا تولید می‌شد تا قانونی و غیر قاچاق محسوب شود.

سرکه بالزامیک اصلی تنها با پوره انگور ایتالیایی درست می‌شود. این پوره انگور جوشانده و غلیظ شده و سپس تخمیر می‌شود و برای حداقل ۱۲ سال باید استراحت می‌کند، تا یک بالزامیک اصیل و قوی باشد.

سرکه‌های بالزامیک معمولی که در فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا می‌شوند، ترکیب ماست با سرکه قرمز هستند که چند ماهی برای کهنه شدن فرصت داشتند. این سرکه تیره رنگ در تهیه سس سالاد و نوشیدنی‌ها بسیار کاربرد دارد. مثلا یکی از کاربرد‌های آن این است که اگر در طول ماه مبارک رمضان زیاد تشنه می‌شوید می‌توانید شربت بالزامیک نوش جان کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل فواید زیادی که برای سلامتی‌ دارد، شهرتی جهانی دارد. مصرف آن به عنوان راهی برای کاهش وزن، افزایش سلامت قلب و بهبود هضم شناخته شده است.

البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب برای سالاد شبانه یک نفر کافیست. با این حال و به گفته دکتر اختری، برای افرادی که مزاج به شدت سرد و خشک دارند، توصیه نمی‌شود.

این سرکه برای آشپزی هم بسیار مفید است. سرکه سیب، برای تهیه ترشی مناسب است و گاهی در ترکیب با جوش شیرین کیفیت کیک خانگی را هم بیشتر می‌کند.

سرکه خرما

سرکه خرما دارای طعمی معطر و قوی است و از خرمای بدون هسته و چرخ شده تهیه می‌شود. دانشمندان دانشگاه بابل در عراق در مطالعات خود متوجه شدند، که سرکه خرما سرشار از آنتی اکسیدان‌های فعال است و به دلیل فسفر بالا، برای افرادی که نمی‌توانند غذاهای دریایی و لبنیات مصرف کنند، منبع جایگزین مفیدی است.

سرکه خرما قدیمی‌ترین سرکه شناخته شده در جهان است. از جمله سرکه‌های دیگر می‌توان از سرکه برنج و انگور و کشمش نیز نام برد.

سرکه‌ها بسیار متنوع هستند؛ سرکه‌های تخصصی انار، خرمالو و حتی نارگیل و نیشکر نیز در مناطقی که این محصولات به وفور یافت می‌شوند به صورت محلی تهیه می‌شوند با این حال این سرکه‌ها مشهورترین سرکه‌ها در جهان هستند.

منبع: +

امتیاز کاربرها

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود