شریک ایران خودرو به اروپا میرود

امیرمسعود عابدین: هونگچی سالهاست که در چین یک نام آشناست؛ برندی که از خودروهای رسمی دولتی تا سدانهای لوکس مدرن را تولید کرده و در بازار داخلی، جایگاه محکمی دارد. اما در اروپا، این نام هنوز برای بسیاری غریب است. اما همین ناآشنایی قرار است به زودی پایان یابد. هونگچی اکنون نقشهای بزرگ برای حضور گسترده در اروپا ترسیم کرده و قصد دارد خود را از یک برند محلی لوکس، به یک رقیب جهانی تبدیل کند.
ورود بزرگ به بازاری پیچیده
برنامه هونگچی برای عرضه ۱۵ مدل برقی و هیبریدی تا سال ۲۰۲۸، خبر از یک استراتژی تهاجمی میدهد؛ استراتژیای که اروپا را در مرکز خود قرار داده است. اما مسیر پیش رو ساده نیست. تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفههای سنگین بر خودروهای برقی ساخت چین، هزینههای ورود به بازار را بالا برده و معادلات بسیاری از خودروسازان چینی از جمله هونگچی را به چالش کشیده است.
با این وجود، هونگچی راهحلی عملی در نظر دارد: تولید محلی. گزارشها نشان میدهد که این شرکت در حال بررسی مکانهایی در جنوب اروپا، اروپای شرقی و اسکاندیناوی است تا سایت تولیدی خود را بنا کند. اگر این برنامه به سرانجام برسد، نه تنها فشار تعرفهها کاهش مییابد، بلکه روند توزیع و خدمات نیز هماهنگتر و مطابق استانداردهای اروپایی میشود.
شروعی کوچک، اما رو به رشد

تا پایان اکتبر امسال، فروش هونگچی در اروپا تنها ۷۷۱ دستگاه بوده است؛ عددی بسیار کوچک در برابر حضور گسترده آن در چین. اما تحلیلگران این رقم را بیشتر یک نقطه شروع میدانند تا نشانهای از ضعف. هونگچی تازه وارد میدان شده و اکنون با مدلهای جدید قصد دارد بازار را تکان دهد.
EHS۵؛ ستاره تازه هونگچی

در میان محصولات جدید، EHS۵ بیش از همه توجهها را به خود جلب کرده است. این شاسیبلند برقی سایز متوسط که نخستین بار در نمایشگاه خودرو مونیخ معرفی شد، با باتری ۸۵ کیلوواتساعتی، برد ۵۵۰ کیلومتری و دو نسخه مختلف (یکی با قدرت ۳۳۹ اسب بخار و دیگری چهارچرخمحرک با توان ۶۱۰ اسب بخار) نشان میدهد که هونگچی قصد رقابت جدی دارد. هرچند هنوز مشخصات نهایی نسخه اروپایی اعلام نشده، اما در مقایسه با محصولات روز بازار، این خودرو میتواند جایگاه قابل توجهی به دست آورد.
تا امروز مدل EHS۷ پرفروشترین خودروی هونگچی در اروپا بوده، اما ورود EHS۵ احتمالا آرایش بازار این برند را دگرگون میکند.
قدرت اصلی هونگچی

اگرچه فناوری پیشرفته و طراحی لوکس مزیتهای مهمی هستند، اما برگ برنده هونگچی در اروپا احتمالا قیمت خواهد بود. تجربه دیگر خودروسازان چینی مانند MG، چری و BYD نشان داده که قیمتگذاری رقابتی میتواند سد ورود به بازار اروپا را بشکند.
جایلز تیلور، مدیر طراحی گروه FAW، در گفتوگو با اتونیوز اشاره کرده که ارتباطات دولتی و گستره صنعتی FAW به هونگچی اجازه میدهد تا به فناوریهایی دسترسی داشته باشد که هزینهشان باورکردنی نیست. این ساختار هزینه پایین میتواند به هونگچی اجازه دهد قیمتهایی ارائه کند که توجه خریداران اروپایی را جلب کند.

تیلور با مثالی ساده توضیح میدهد: «آیا واقعاً میخواهید برای یک قهوه استارباکس ۵ یورو بدهید، وقتی یک کافه محلی همان قهوه را با ۱.۵۰ یورو میفروشد؟» این تشبیه، به خوبی فلسفه ورود هونگچی به اروپا را نشان میدهد: کیفیت بالا با قیمت معقول.
محصولات هونگچی مانند H۵ و E-QM۵ اکنون به صورت وارداتی در ایران موجود هستند و قرار است تا در آینده با شراکت ایران خودرو، مدل HS۳ با نام سفیر R۷ در کشورمان مونتاژ شود.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۳