کوچکترین عضو خانواده G کلاس بنز وارد خیابان شد / عکس
امیرمسعود عابدین: مرسدس G کلاس همیشه یکی از نمادهای اصیل دنیای آفرود بوده؛ خودروی جعبهای و سختجان که حتی با گذشت دههها، هنوز فرم اولیهاش را حفظ کرده است. مرسدس حالا تصمیم گرفته که نسخهای کوچکتر و مدرنتر از این نماد را برای دنیایی عرضه کند که بهتدریج به سمت برقیشدن حرکت میکند. نتیجه این تصمیم، «بِیبی جی» ، همان فرزند کوچک اما جسور خانواده است که برای اولینبار پا به خیابان گذاشته و توجهها را به خود جلب کرده است.
بچه G کلاس، وارث غرور پدر

فقط کافی است که یک نگاه کوتاه به نخستین تصاویر آزمایشی بیندازید تا بفهمید با یک «جیکلاس کوچکشده» طرف هستیم. هرچند بدنه همچنان زیر لایههای ضخیم استتار پنهان شده، اما خطوط تیز و ساده، شیشه جلوی عمودی و سقف کاملا صاف، همه فریاد میزنند که این خودرو به وضوح از ژنهای اصیل G-Wagen بهره میبرد. حتی در یکی از نماها که بیبی جی کنار یک ون V-Class پارک شده، اختلاف قد و قامت نشان میدهد که مرسدس واقعا یک نسخه ۱۵ درصد کوچکتر از G کلاس ساخته است.

در نمای عقب، همان چرخ زاپاس سنتی جیکلاس نصب شده است؛ جزئیاتی که نشان میدهد مرسدس اصرار دارد تا این مدل کوچک، صرفا یک نسخه فانتزی نباشد و جایگاهی جدی در میان خودروهای آفرود برای خود دست و پا کند. البته این چرخ زاپاس دید عقب را محدودتر میکند، اما مگر میشود ادای یک نماد را درآورد و امضای آن را حذف کرد؟

اما مهمترین نشانه در جلو دیده میشود: یک جلوپنجره کاملا بسته. همین کافی است تا مطمئن شویم نمونه آزمایشی، یک نسخه تمام برقی است. مرسدس پیشتر اعلام کرده بود که بیبی جی هنگام معرفی رسمی، یک مدل الکتریکی خواهد بود. با این حال، با افت اخیر استقبال از خودروهای برقی در بازارهایی مثل آمریکا و چالشهایی که نسخه برقی جیکلاس در مقیاس کامل با آن روبهرو شده، تعجبی ندارد که مرسدس در سکوت، گزینههای هیبریدی یا حتی موتورهای احتراقی کوچک را هم بررسی کند.

زیر پوست بیبی جی، داستان جالبتر میشود. برخلاف بسیاری از کراساوورهای برقی که از پلتفرمهای تکساخت بهره میبرند، مرسدس برای این مدل یک شاسی جدید و اختصاصی طراحی کرده که از نظر ساختاری شباهتهایی به شاسی نردبانی سنتی دارد. چنین انتخابی برای یک خودروی برقی کاملا غیرمعمول است و نشان میدهد که مرسدس قصد دارد تا بیبی جی کوچک را واقعا برای آفرود بسازد، نه فقط برای خوشنمایی در خیابانهای شهر.
رقابت سلاطین، جذابتر از همیشه
اما بیبی جی در میدان تنها نخواهد بود. لندروور نیز مشغول توسعه نسخه کوچکتری از دیفندر است؛ رقیبی که قرار است با بدنه یکپارچه عرضه شود، اما میراث مشابهی از آفرود دارد. رقابت این دو غول کوچک هنگامی که در سال ۲۰۲۷ وارد بازار شوند، میتواند صحنهای تازه از نبرد تاریخی دیفندر و جیکلاس را رقم بزند، البته این بار در ابعادی کوچکتر و شاید حتی جذابتر.
اگر نسخههای اصلی این دو خودرو در سالهای گذشته رقابتهای تماشایی خلق کردهاند، نسخههای کوچکتر احتمالا جنگ تازهای به راه خواهند انداخت؛ جنگی که هم برای طرفداران آفرود هیجانانگیز خواهد بود و هم برای کسانی که به دنبال یک شاسیبلند جمعوجور اما اصیل هستند.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
