treatment-hypothyroidism-4

درمان کم کاری تیروئید با رژیم کم کاری تیروئید

بخش مهمی از درمان کم کاری تیروئید به نوع تغذیه افراد بستگی دارد. به طور معمول افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، بخش مهمی از مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را در بدن خود ندارند. کم کاری تیروئید یک بیماری شایع است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون نمی‌سازد. هورمون‌های تیروئید به کنترل تعدادی از عملکردهای بدن از جمله رشد، ترمیم سلولی و متابولیسم کمک می‌کنند.

در نتیجه، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید علائمی مانند خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، عدم تحمل سرما، تغییرات خلقی و یبوست را در کنار بسیاری از علائم دیگر تجربه می‌کنند.

دارو اولین خط درمان کم کاری تیروئید است، اما پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌تواند به بهبود عملکرد و علائم تیروئید نیز کمک کند. این مقاله بهترین رژیم کم کاری تیروئید را شرح می‌دهد، از جمله اینکه کدام غذاها را باید بخورید و از کدام غذاها اجتناب کنید.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

  • کم کاری تیروئید چیست؟
  • نقش ویتامین‌ها در رژیم غذایی کم کاری تیروئید
  • درمان کم کاری تیروئید
    • آیا رژیم های غذایی می‌توانند به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کنند؟
  • کدام مواد مغذی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مهم است؟
    • ید
    • سلنیوم
    • فلز روی
    • سایر مواد مغذی مهم در رژیم کم کاری تیروئید
  • بهترین رژیم کم کاری تیروئید چیست؟
  • غذاهای نامناسب برای کم کاری تیروئید چیست؟
    • گلوتن
    • غذاهای فوق فرآوری شده
    • گواتروژن‌ها
  • رژیم غذایی کم کاری تیروئید در کودکان
  • رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری
  • رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در نزدیکی جلوی گردن قرار دارد و هورمون‌های تیروئیدی را می‌سازد و ذخیره می‌کند که تقریباً بر تمام سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که غده تیروئید سیگنالی به نام هورمون محرک تیروئید (TSH) را از طرف غده هیپوفیز دریافت می‌کند، هورمون‌های تیروئید را در جریان خون آزاد می‌کند.

غده هیپوفیز غده کوچکیست که در ناحیه‌ی زیرین مغز است و زمانی هورمون ترشح می‌کند که سطح هورمون تیروئید بدن پایین است. در کم‌کاری تیروئید، غده تیروئید هورمون‌های تیروئید کافی را ترشح نمی‌کند، حتی زمانی که هورمون محرک تیروئید (TSH) زیادی وجود دارد.

این ویدئوی دکتر کرمانی در مورد کم‌کاری تیروئید را از دست ندهید:

نقش ویتامین‌ها در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

ویتامین‌ها و املاح معدنی نیز نقش مهمی در رژیم غذایی کم کاری تیروئید دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • ویتامین C برای سوخت و ساز تیروزین (یک اسید آمینه و اجزای تشکیل دهنده پروتئین) ضروری است. میوه‌ها منابع سرشار از ویتامین C هستند.
  • ویتامین E برای متابولیزه کردن سلنیوم نیاز است.
  • ویتامین B معمولا در مبتلایان به کم کاری تیروئید پایین است هرچند که نقش مهمی در متابولیسم سلول دارد.
  • غلات سبوس دار ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات برگ دار مقدار ویتامین E و B بالایی دارند.
  • منابع ویتامین A شامل جگر، تخم مرغ، سبزی‌های سبز رنگ، ماهی‌های روغنی، میوه‌های زرد و نارنجی هستند. هرچه میوه‌ها پررنگ‌تر باشد میزان ویتامین آنها نیز بیشتر است.
  • پروتئین و فیبر برای کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید هستند. پروتئین در مواد غذایی مثل ماهی، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات یافت می‌شود. منابع خوب فیبر در سبزیجات برگ‌دار، لوبیا سبز و میوه‌های مختلف از جمله انجیر، سیب، آلو، مرکبات و غلات و آجیل وجود دارند. نباید فیبرها را در کم کاری تیروئید به مقدار خیلی زیاد مصرف کرد، زیرا در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد می‌شود.
  • اسید های چرب امگا 3 که منبع غنی آنها ماهی‌های روغنی آب‌های سرد است در تخفیف علائم کم کاری تیروئید موثر است.
  • از نمک در پایان پخت غذا استفاده کنید، زیرا ید غذا در هنگام برداشتن درب غذا با بخار خارج می‌شود. نمک ید دار را در شیشه‌های غیر شفاف و در تاریکی نگه دارید.

حتما بخوانید:
از نشانه‌ها تا علائم و عوارض کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید

پزشک متخصص یک برنامه درمانی مناسب را بر اساس عملکرد تیروئید، علائم و سایر نگرانی‌های سلامتی شما انتخاب می‌کند. کم کاری تیروئید معمولاً با داروهای جایگزین هورمون تیروئید، مانند لووتیروکسین (Synthroid) یا داروهای طبیعی هورمون تیروئید مانند Armor Thyroid درمان می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که علاوه بر دارو، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی اغلب می‌تواند به کاهش برخی علائم و بهبود کیفیت کلی زندگی در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کند.

ید، روی و سلنیوم از مهمترین مواد مغذی در رژیم کم کاری تیروئید هستند.

ید، روی و سلنیوم از مهمترین مواد مغذی در رژیم کم کاری تیروئید هستند.

آیا رژیم های غذایی می‌توانند به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کنند؟

پیروی از یک رژیم غذایی مغذی برای همه مهم است، اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی از مداخلات غذایی می‌تواند مزایای خاصی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید داشته باشد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تغییرات رژیم غذایی می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو از طرق مختلف از جمله بهبود عملکرد تیروئید، ارتقاء وزن بدن سالم و کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید باشد.

  • رژیم‌های بدون گلوتن، رژیم‌های حذف خودایمنی و رژیم‌های ضدالتهابی برخی از الگوهای غذایی هستند که نشان داده‌اند برای مبتلایان به بیماری هاشیموتو مفید هستند.
  • رژیم‌های حذف کننده، مانند رژیم پالئوی اصلاح‌شده که غذاهایی مانند غلات و لبنیات را حذف می‌کند، می‌تواند به کاهش علائمی مانند خستگی و بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به بیماری هاشیموتو کمک کند.
  • پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و کنترل شده با کالری کم نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، چیزی که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید معمولا با آن دست و پنجه نرم می کنند.
  • علاوه بر این کمبود مواد مغذی مانند ویتامین D، روی، تیامین، B6، ید، منیزیم و سلنیوم می‌تواند علائم کم‌کاری تیروئید مانند خستگی، اضطراب و خلق‌وخوی ضعیف را تشدید کند، بنابراین باید مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان کامل و بهینه است.

به طور کلی، یک رژیم غذایی غنی از غذاهای مغذی و غذاهای ضد التهابی کم مانند شکر اضافه شده و غذاهای فوق فرآوری شده می‌تواند برای اکثر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید باشد.

از مهمترین مواد مغذی که پزشک برای کم کاری تیروئید توصیه می‌کند ویتامین دی و ب است.

از مهمترین مواد مغذی که پزشک برای کم کاری تیروئید توصیه می‌کند ویتامین دی و ب است.

کدام مواد مغذی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مهم است؟

تعدادی از مواد مغذی وجود دارند که برای سلامت تیروئید ضروری هستند. بعلاوه، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در مقایسه با دیگر افراد، بیشتر در معرض کمبود برخی مواد مغذی هستند:

ید

ید یک ماده معدنی ضروری است که برای ساخت هورمون‌های تیروئید مورد نیاز است و کمبود این ماده غذایی می‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. در واقع، دریافت ناکافی ید شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید در سراسر جهان است.

اگرچه کمبود ید در بسیاری از مناطق جهان رایج است، اما در کشورهای توسعه یافته کمتر ذواج دارد. با این حال، افرادی که از نمک یددار استفاده نمی‌کنند، زنان باردار و افرادی که رژیم‌های گیاهی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سطوح پایین ید هستند.

اگر کم کاری تیروئید دارید، نباید مکمل ید را مصرف کنید، مگر اینکه توسط پزشک شما برای درمان سطوح پایین ید توصیه شده باشد.

مصرف بیش از حد ید برای تیروئید مضر است حتی می‌تواند باعث پرکاری تیروئید در افرادی شود که در مناطق سرشار از ید زندگی می‌کنند.

ید از مهمترین مواد غذایی برای درمان کم کاری تیروئید است.

ید از مهمترین مواد غذایی برای درمان کم کاری تیروئید است.

سلنیوم

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی است که برای سلامت تیروئید ضروری است و همچنین به محافظت از تیروئید در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

  • افزودن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی یک راه عالی برای افزایش سطح سلنیوم است. این غذاها شامل آجیل برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و حبوبات است.
  • علاوه بر این، مکمل‌های سلنیوم می‌توانند برای برخی از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید باشند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که مکمل با 200 میکروگرم سلنیوم در روز باعث کاهش آنتی بادی‌های تیروئید و بهبود علائم خاصی مانند خلق و خوی ضعیف در افراد مبتلا به هاشیموتو می‌شود.
  • با این حال، این بدان معنا نیست که مکمل‌های سلنیوم برای همه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ضروری است. فقط در صورتی که توسط پزشک شما توصیه شده باشد، سلنیوم مصرف کنید.
  • 400 میکروگرم سلنیوم به عنوان حد بالای روزانه برای بزرگسالان شناسایی شده است. مصرف طولانی مدت سلنیوم می‌تواند علائمی مانند ریزش مو و ناخن، اسهال، حالت تهوع و بثورات پوستی ایجاد کند.

فلز روی

مانند سلنیوم، روی برای تولید هورمون تیروئید و عملکرد تیروئید مورد نیاز است. دریافت نکردن روی کافی می‌تواند بر عملکرد تیروئید و بسیاری از جنبه‌های دیگر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد، بنابراین دریافت کافی از این ماده مغذی در رژیم غذایی ضروری است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های روی می‌تواند برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید باشد. هنگامی که مکمل‌های روی به تنهایی یا زمانی که با سایر مواد مغذی مانند سلنیوم و ویتامین A ترکیب می‌شوند، ممکن است به بهبود عملکرد تیروئید در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید کمک کنند.

رژیم کم کاری تیروئید با مواد غذایی حاوی ید، روی، آهن و سلنیوم و محدود کردن غذاهای حاوی گلوتین و غذاهای فرآوری شده، روند درمان کم کاری تیروئید را سرعت می‌بخشد.

سایر مواد مغذی مهم در رژیم کم کاری تیروئید

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری نیز وجود دارد که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید به آنها توجه داشته باشند:

ویتامین دی

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند. سطوح پایین ویتامین D می‌تواند بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد و علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند. از آنجایی که ویتامین D در بسیاری از غذاها متمرکز نیست، مکمل اغلب ضروری است.

ویتامین B12

کمبود B12 در بین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شایع است. در مورد آزمایش سطح B12 با پزشک خود صحبت کنید. اگر سطح شما پایین یا کمتر از حد مطلوب است، می‌توانند مکمل B12 یا B-complex را توصیه کنند.

منیزیم

سطوح کم یا کمبود منیزیم با اختلال عملکرد تیروئید مرتبط است و می‌تواند خطر ابتلا به کم کاری تیروئید را افزایش دهد. نشان داده شده است که مکمل منیزیم علائم کم کاری تیروئید را بهبود می‌بخشد.

آهن

سطوح پایین آهن یا کم خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند عملکرد تیروئید را مختل کند. متاسفانه کمبود آهن در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید شایع است. مکمل آهن اغلب برای رسیدن و حفظ سطح آهن سالم ضروری است.

اینها تنها بخشی از مواد مغذی هستند که برای عملکرد تیروئید و سلامت عمومی مهم هستند. ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و پروتئین‌ها نمونه‌هایی از سایر مواد مغذی مهم برای مبتلایان به کم کاری تیروئید هستند.

با ورزش و تغذیه سالم هم بیماری ها رو شکست بدین و هم به تناسب اندام برسین

درسته که کم کاری تیروئید سرعت کاهش وزن رو کند می کنه، اما این دلیل نمی شه که هیچ اقدامی برای کاهش وزن نکنید.
با رژیم غذایی دکتر کرمانی هم وزن کم کنید، هم سلامتی رو به خودتون هدیه بدید.برای دریافت رژیم کلیک کنkermany

بهترین رژیم کم کاری تیروئید چیست؟

اگر کم کاری تیروئید دارید، سعی کنید غذاهای مغذی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند کنگر فرنگی، کدو سبز، مارچوبه، هویج، فلفل، اسفناج و قارچ
  • میوه‌هایی مانند توت، سیب، هلو، گلابی، انگور، مرکبات، آناناس و موز
  • سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، نخود فرنگی و کدو حلوایی
  • ماهی و صدف، تخم مرغ، بوقلمون و مرغ
  • چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن نارگیل و ماست پرچرب
  • غلات بدون گلوتن برنج قهوه‌ای، جو دوسر، کینوآ، ماکارونی و برنج قهوه‌ای
  • دانه‌ها، مغزها و کره‌های آجیل مانند بادام، بادام هندی، آجیل ماکادمیا، تخم کدو تنبل و کره بادام زمینی طبیعی
  • حبوباتی مانند نخود، لوبیا چشم بلبلی و عدس
  • جایگزین‌های لبنی و غیر لبنی شامل شیر نارگیل، شیر بادام هندی، ماست نارگیل، شیر بادام و پنیر
  • گیاهان تازه و خشک شده مانند ریحان و رزماری، ادویه هایی مانند پاپریکا، زعفران و زردچوبه و چاشنی‌های سالم سالسا و خردل
  • نوشیدنی‌ها شامل آب، چای شیرین نشده، قهوه و آب گازدار

در کنار موارد بالا باید توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

شما باید مطمئن شوید که داروهای تیروئید خود را با معده خالی مصرف می‌کنید تا جذب بهینه را افزایش دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند که داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین را حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل از صبحانه یا حداقل 3 تا 4 ساعت بعد از شام مصرف کنید.

برخی مکمل‌ها و حتی قهوه می توانند به طور قابل توجهی بر جذب داروهای تیروئید تأثیر بگذارند، بنابراین مهم است که همیشه داروی خود را با معده خالی مصرف کنید. همچنین باید ظرف 4 ساعت پس از مصرف مکمل‌های آهن یا کلسیم، از مصرف داروهای تیروئید خودداری کنید.

غذاهای نامناسب برای کم کاری تیروئید چیست؟

خوشبختانه، اگر کم کاری تیروئید دارید، مجبور نیستید از بسیاری از غذاها اجتناب کنید. با این حال، غذاهای خاصی وجود دارد که ممکن است در برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشکلاتی ایجاد کند:

گلوتن

گلوتن گروهی از پروتئین‌ها است که در گندم، جو، تریتیکاله و چاودار یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو ممکن است از پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن سود ببرند.

اگرچه محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا رژیم غذایی بدون گلوتن برای همه افراد مبتلا به هاشیموتو ضروری است یا خیر.

گلوتن موجود در برخی غذاها، به بدتر شدن کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

گلوتن موجود در برخی غذاها، موجب بدتر شدن کم کاری تیروئید می‌شود.

غذاهای فوق فرآوری شده

افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو نشانگرهای التهاب و استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهند. استرس اکسیداتیو وضعیتی است که فعالیت سلول‌های رادیکال‌های آزاد در بدن بالاست و دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب سلولی شود.

به همین دلیل، ایده خوبی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید است که از غذاهایی که ممکن است به استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کنند، مانند غذاهای فرآوری شده، غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده بالا و غذاهای سرخ شده اجتناب کنند.

علاوه بر کمک به استرس اکسیداتیو، رژیم غذایی سرشار از این غذاهای آماده و پرچرب و قند، با اضافه وزن و چاقی مرتبط است، بنابراین کاهش مصرف این محصولات همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن بدن کمک کند.

گواتروژن‌ها

ممکن است شنیده باشید که افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید از غذاهای حاوی گواتروژن اجتناب کنند – موادی که در غذاهایی مانند سبزیجات چلیپایی و محصولات سویا یافت می‌شوند و ممکن است با تولید هورمون تیروئید تداخل داشته باشند.

با وجود اینکه گواتروژن‌ها می‌توانند بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارند، اکثر افراد، از جمله افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، می‌توانند از مقادیر متوسطی از مواد غذایی حاوی گواتروژن مانند کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ بدون تأثیر منفی بر سلامت تیروئید خود لذت ببرند.

سبزیجات چلیپایی مانند کلم پیچ و کلم بروکلی در واقع گواتروژن بسیار کمی دارند. بعلاوه، پختن غذاهای حاوی گواتروژن فعالیت گواتروژنی را کاهش می‌دهد و آنها را برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ایمن‌تر می‌کند.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در کودکان

همانطور که خواندید کم کاری تیروئید به این معنی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد. سطوح پایین این هورمون می‌تواند باعث کند شدن بسیاری از عملکردهای بدن شود.

عدم رشد طبیعی، شایع‌ترین علامت کم کاری تیروئید در کودکان است. کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث شود کودک شما احساس کندی، اضافه وزن و حافظه ضعیف داشته باشد.

همچنین ممکن است تمرکز حواس کودک شما سخت باشد. علائم این بیماری می‌تواند شبیه افسردگی باشد. کاری که باید انجام دهید:

  • در بیشتر موارد، کم کاری تیروئید را می‌توان با قرص‌های جایگزین هورمون تیروئید (لووتیروکسین) درمان کرد. لووتیروکسین از نظر شیمیایی مشابه تیروکسین (T4) است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و تا زمانی که طبق دستور مصرف شود، سطح هورمون تیروئید کودک شما را به حالت طبیعی باز می‌گرداند. این قرص‌ها را می‌توان به بیماران در هر سنی از نوزاد تا بزرگسال داد.

درمان کم کاری تیروئید در کودکان باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

درمان کم کاری تیروئید در کودکان باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

  • از فرزندتان بخواهید داروی هورمون تیروئید خود را هر روز در زمان مشخصی مصرف کند. اکثر پزشکان مصرف آن را 30 دقیقه قبل از صبحانه توصیه می‌کنند. کودک شما نباید آن را با ویتامین‌ها یا قرص‌های کلسیم یا آهن مصرف کند.
  • فرزند شما به آزمایش خون منظم نیاز دارد. با این آزمایشات اطمینان حاصل می‌کنید که او مقدار مناسبی از هورمون تیروئید را دریافت می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما یک رژیم غذایی سالم با کلسیم فراوان دارد. غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند عبارتند از شیر، ماست، پنیر و سبزیجات سبز تیره.
  • اگر کودک شما کم کاری تیروئید دارد و دارو تجویز شده است، می‌توانید قرص را خرد کرده و همراه با شیر مادر، شیر خشک یا آب به کودک خود بدهید.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

در چند ماه اول بارداری، جنین برای هورمون تیروئید به مادر متکی است. هورمون تیروئید نقش اساسی در رشد طبیعی مغز دارد. کم کاری تیروئید مادر می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به جنین وارد کند.

مطالعات اولیه نشان داده کودکانی که از مادران مبتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری، متولد می‌شوند دارای ضریب هوشی پایین‌تر و اختلال در رشد روانی حرکتی (ذهنی و حرکتی) هستند.

اگر به درستی کنترل شود، اغلب با افزایش میزان هورمون تیروئید، زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید می‌توانند نوزادانی سالم داشته باشند.

  • پزشک متخصص زنان درباره سابقه اختلال عملکرد تیروئید یا مصرف داروهای هورمون تیروئید سوالاتی را از مادر می‌پرسد.
  • غربالگری آزمایشگاهی عملکرد تیروئید برای زنان در معرض خطر بالای کم کاری تیروئید در نظر گرفته می‌شود.
  • برای زنانی که قبل از بارداری هورمون تیروئید دریافت می‌کنند، آزمایش عملکرد تیروئید باید به طور منظم در طول بارداری انجام شود زیرا به احتمال زیاد دوز هورمون تیروئید نیاز به افزایش دارد.

تشخیص و درمان کم کاری تیروئید مادر در اوایل بارداری ممکن است از اثرات مضر کم کاری تیروئید مادر بر جنین جلوگیری کند.

کم کای تیروئید مادر در دوران بارداری اگر درمان نشود به کودک منتقل می‌شود.

کم کای تیروئید مادر در دوران بارداری اگر درمان نشود به کودک منتقل می‌شود.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در طب سنتی

در طب سنتی مصرف این مواد غذایی به اندازه متعادل به درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند:

  • دارچین
  • رازیانه
  • تخم گشنیز
  • شیرین بیان
  • زنجبیل
  • نمک دریا
  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • جینسینگ
  • بذر کتان
  • روغن پامچال
  • روغن اسطوخودوس

همچنین انجام این دستورات تغذیه‌ای به برطرف شدن علائم کم کاری تیروئید کمک می‌کند:

  • ماساژ گردن و ناحیه غده تیروئید با روغن بنفشه یا گل سرخ
  • خواب کافی
  • سحرخیزی
  • استفاده از خمیر دندان فاقد فلوراید
  • عدم مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • جایگزین کردن بطری‌های شیشه‌ای به جای بطری‌های پلاستیکی
  • ورزش و تحرک روزانه
  • عدم استفاده از ظروف چوبی در وسایل آشپزی
  • عدم مصرف آب یخ
  • عدم مصرف غذاهایی با طبع سرد

توجه: بدون مشورت با پزشک، مواد غذایی و دمنوش‌ها را برای درمان کم کاری تیروئید مصرف نکنید.

آن چه از مقاله درمان کم کاری تیروئید آموختیم:

درمان کم کاری تیروئید باید زیر نظر پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های لازم باشد. پزشک به طور قطع به شما برنامه غذایی مناسبی نیز پیشنهاد می‌کند. این رژیم کم کاری تیروئید، غده تیروئید را تحریک کرده و موجب ترشح هورمون‌های لازم می‌شود. بهترین غذاها برای درمان کم کاری غده تیروئید، موادغذایی حاوی ید، سلنیوم، روی، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین ب ۱۲ است. همچنین باید از مواد غذایی فرآوری شده، پرچرب، دارای قند فرآوری شده و مواد غذایی حاوی گلوتن خودداری کنید.

منابع:

  • healthline.com
  • myhealth.alberta.ca
  • chop.edu

4/5 – (114 امتیاز) این مطالب را از دست ندهید …

  • رژیم غذایی پرکاری تیروئید + بایدهای و نبایدهای غذایی مبتلایان به پرکاری تیروئید
  • آیا تیروئید بر روی وزن تاثیر دارد؟
  • مشکل تیروئید است یا خستگی آدرنال؟
  • آیا پرکاری تیروئید در کودکان خطرناک است؟ + علائم، روش‌های تشخیص و درمان
  • پرکاری تیروئید و لاغری + چرا پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • پرکاری تیروئید از علت تا درمان آیا پرکاری تیروئید خطرناک است؟
  • علائم تیروئید چیست؟ تشخیص و درمان آن به صورت اصولی
  • چگونه آزمایش تیروئید را بخوانیم؟ + تفسیر آزمایش تیروئید
  • درمان کم کاری تیروئید با رژیم کم کاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید نشانه‌ها، عوارض و درمان کم کاری تیروئید چیست؟
برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود